“Geloof in reisbureaus, de meiden en de toekomst”

“Geloof in reisbureaus, de meiden en de toekomst”

Door: Arjen Lutgendorff


Reisbureaus die sluiten, reisprofessionals die (tijdelijk) stoppen, op social media wordt er steen en been geklaagd over de situatie in de reissector en voorlopig lijkt het er nog niet veel rooskleuriger uit te gaan zien. Tóch nam de jonge ondernemer en eigenaar van VakantieXperts Van der Werf in Delft, Arjan Dijkshoorn, de reisbureaus van Henri en Marja de Groot in Vlaardingen en Maassluis over. TravelPro sprak met Arjan en Henri in Vlaardingen. Het is wel een heel bijzonder moment om je winkels te verkopen… De Groot: “Ja, met het minst aantal boekingen in de geschiedenis van onze reisbureaus en het minst aantal mensen in het buitenland. Wat dat betreft is het administratief een mooi moment, maar het is wel gek dat het op deze manier gebeurt. Toch is er nog wel veel af te wikkelen, denk bijvoorbeeld aan zaken als het energiecontract, enzovoort. Samen met Arjan komen we er wel uit.” Je wilde eigenlijk pas later stoppen… De Groot: “Ik zou eigenlijk pas volgend jaar met pensioen gaan. Nu is dat een half jaar eerder. Dit is wel hét moment dat het allerbeste uitkomt.” Jullie waren over de overname al langer met elkaar in gesprek? De Groot: “Ja, wij praten al twee jaar met elkaar. Arjan gaf het al eerder aan dat hij interesse had in de winkels.” Dijkshoorn: “Ook na een franchisevergadering hebben we het er weleens over gehad. Dat zijn van die momenten dat je het over allerlei zaken hebt. De reiswereld is klein, je spreekt elkaar overal. Ik heb met mijn winkel in Delft met dezelfde dingen te maken als Henri hier met zijn winkels in Vlaardingen en Maassluis.”

Monique de Vlieger, Arjan Dijkshoorn, Henri en Marja de Groot en Annika de Korver.

Het is een voordeel dat jullie allebei franchisers zijn bij VakantieXperts. De Groot: “Dat maakt het wel een stuk eenvoudiger. Ook voor mijn collega’s in de winkels in Vlaardingen en Maassluis. Op deze manier houden zij ook dezelfde werkwijze en dat is wel heel erg fijn. Ik denk dat Arjan en ik ook over heel veel dingen op dezelfde manier denken.” Je bent wel van plan om bij D-rt te blijven? Dijkshoorn: “Dan heb ik gelijk een nieuwtje voor je… - lachend - ik blijf zeker weten bij D-rt.” Had je ook andere overnamekandidaten? De Groot: “Ja, maar dan was er veel meer verandering gekomen. Nu kan iedereen op dezelfde wijze door blijven werken. Natuurlijk gaat Arjan wel z’n eigen idee erin gooien, maar dat is ook de bedoeling. Ik was overigens ook in eerste instantie verplicht om het aan de D-rt Groep aan te bieden. De D-rt Groep wilde het ook wel, maar het is fijn dat we dit zo hebben kunnen regelen. Ik denk dat de D-rt Groep ook nog niet precies weet wat ze allemaal gaan doen. Ik zie plaatjes voorbijkomen van nieuwe huisstijlen bijvoorbeeld. Dat wordt een uitdaging, maar dat is toekomstmuziek.” Je hoort de laatste tijd veel over het verdwijnen en samenvoegen van winkels bij de D-rt Groep. Hoe is het om dat mee te maken en daar onderdeel van te zijn? De Groot: “Ze zullen wel moeten.” Dijkshoorn: “Vorig jaar is er natuurlijk al ingezet op het samenvoegen van de winkels en daar zullen ze mee doorgaan. Door de coronacrisis zal het alleen maar sneller gaan.” Je neemt beide winkels van Henri over. Dat blijft zo? Of heb je al in gedachten om die winkels binnen een bepaalde tijd samen te voegen? Dat zie je toch vaak gebeuren. Dijkshoorn: “Nee, ik zie Vlaardingen en Maassluis echt los van elkaar. Ga maar eens lopen van Vlaardingen naar Maassluis. Ik zie het je niet doen.” De Groot: “Wij hebben hier in Vlaardingen ooit met twaalf reisbureaus gezeten. Dat kan je je nu niet voorstellen. In 1990, toen was ik nog iets jonger dan Arjan nu is, startte we een reisbureau in winkelcentrum De Loper. Dat was onze tweede vestiging in Vlaardingen en dat was destijds heel normaal. Maassluis en Vlaardingen zijn een wereld van verschil. Maassluis is officieel een stad, maar je hebt er veel meer een dorpsmentaliteit dan in Vlaardingen. Het is er wel heel erg leuk.” Opeens begon alles wat betreft de verkoop sneller te rollen? Dijkshoorn: “Henri liet mij weten dat hij zijn zaak wilde gaan verkopen. Dan spreek je een keer af om een ‘bakkie’ te doen. Toevallig verkocht hij die dag ook zijn sloep.” Die sloep heb jij niet gekocht of die kreeg je er niet bij? Dijkshoorn: “Ik kocht al twee reisbureaus.” De Groot: “De sloep was duurder.” Maar waarom koop je in deze tijd twee reisbureaus? Het is toch een ontzettend onzekere periode? Niemand weet hoelang dit allemaal gaat duren. Dijkshoorn: “Ik heb vertrouwen in de retail, heb vertrouwen in de reisbureaus en als het écht niet gaat zoals het moet gaan dan is dat zo. Als ik het niet had gedaan, dan had ik er dadelijk spijt van gekregen. Spijt is achteraf, dus daar doe je ook niks aan. Ik zie de coronacrisis als iets dat een keer zal ophouden. Het bedrijf van Henri bestaat hartstikke lang, ons reisbureau in Delft bestaat hartstikke lang en we hebben beiden een grote vaste klantenkring waarbij we vertrouwen hebben opgebouwd. Het blijft natuurlijk een aparte tijd.” De Groot: “Wij hebben de Golfoorlog gehad en juist in die periode zijn Marja en ik met het tweede reisbureau begonnen in Vlaardingen. Toen had ik ook personeel aangenomen, een winkelpand gehuurd en opeens valt Saddam Hoessein Koeweit aan. Heel de wereld lag stil. We hadden nog nooit zoiets meegemaakt en ze lieten live op televisie de kruisraketten zien. Er was geen hond die nog ergens heenging. Toch hadden wij er wel vertrouwen in. Het gaat goedkomen en zeker met de reisbureaus, want de consument heeft geleerd dat het reisbureau nog antwoord gaf.”

Je bent niet in gesprek met andere reisbureau-ondernemers in de Rotterdam en omstreken? Of hoef je niet zo nodig de ‘reiskoning’ van Rotterdam te worden? Dijkshoorn: “Nee, ik heb nu een hele mooie driehoek en noch Vlaardingen noch Maassluis is Rotterdam. Delft, Maassluis, Vlaardingen is precies een driehoek, 36 kilometer en een lekker stuk om te fietsen. Het rondje van de zaak. Groter moet het niet worden, want dan moet ik twee keer stoppen voor een appelpuntje. Nee, ik hoef er niet nog meer. Laten we eerst dit maar eens gaan doen. We zijn hier voorlopig nog lang genoeg samen mee bezig om dossiers over te zetten, et cetera.” Toen bekend werd dat je de reisbureaus van Henri overnam, kreeg je toen meer belletjes van ondernemers die hun reisbureau wilden verkopen? Dijkshoorn: “Ik ben er wel achter gekomen dat ik het beter ’s ochtends bekend had kunnen maken, want ik heb die dinsdagavond niet kunnen eten. Op een gegeven moment heb ik maar een wijntje ingeschonken. Dat is wel het leuke aan de reiswereld, dat die zo klein is, dat je veel reacties krijgt van collega’s die het spannend en vooral ook leuk vinden. Henri en Marja worden natuurlijk ook van alle kanten gefeliciteerd dat ze het nog zo hebben kunnen verkopen, want het had natuurlijk ook op een andere manier kunnen aflopen.” Hoe gaat het wat betreft de aanvraag van staatssteun? Alles zelf regelen… Dijkshoorn: “Ja, we moeten alles zelf regelen. Maar we mogen blij zijn met alles wat we krijgen, want anders was de reisbranche er allang niet meer geweest.” Wat vinden jullie van de voucherregeling? De Groot: “Ik denk dat ik met mijn hoofd onder een deken ga zitten, want ik weet niet hoe we daaruit moeten komen. Ik weet echt niet hoe we dat allemaal moeten doen. De airlines zijn daarin problematisch, met alles. Ik heb klanten die gaan cruisen vanuit Miami, maar de vliegtickets die staan nog steeds op ‘pending’ en voor de cruise krijg je wel een voucher. De klanten hebben ondertussen op de website van de rederij gezien dat ze recht hebben op een ‘future cruise credit’ wanneer ze rechtstreeks opnieuw boeken. Dat krijgen ze echter niet wanneer ze via het reisbureau of een touroperator als Zeetours boeken. Dat gepuzzel, daar kom je echt niet meer uit.” Dijkshoorn: “De vouchers zijn leuk in het leven geroepen, maar iedereen heeft er zijn eigen ding van gemaakt. Een eigen zinnetje, regeltje, waardoor het allemaal heel onoverzichtelijk is geworden. Wat dat betreft moet er één lijn komen. De voucherbank waar ze mee bezig zijn is meer voor touroperators dan de retail.” Volgen jullie de vragenuurtjes van de ANVR nog? De Groot: “Zo min mogelijk. Ik ben de weg kwijtgeraakt. Ergens heb ik de afslag gemist. Er is te veel informatie, het was te ingewikkeld. Uitzondering hier, uitzondering daar. Wij wachten af wat er op ons af gaat komen.” Dijkshoorn: “Ik bekijk ze niet allemaal, soms kijk ik een stukje terug, maar er zit ook veel herhaling in. En iedereen maakt elkaar gek. We delen als franchisers ook veel informatie met elkaar. Op een gegeven moment was iedereen in rust en nu is iedereen weer naar andere inkomsten aan het zoeken. Maar daar moet je ook weer oppassen met je recht op NOW.” Wat verwacht je dat er gaat gebeuren met de reisbranche? De Groot: “Ik heb totaal geen idee. Sommigen die zijn alleen en stoppen, anderen zijn ’s ochtends open en zoeken voor de middag een bijbaantje. Alles ligt op z’n gat. De enigen die het stervensdruk hebben, zijn de supermarkten.”

Verwachten jullie dat ‘het reisbureau’ anders zal zijn na corona? De Groot: “Wij hebben koffers, boeken en reisartikelen geprobeerd, maar het is nooit iets geworden. Ik heb wel de indruk dat de reiswereld verandert en dat we straks wel een uurloon kunnen gaan rekenen. Het is eigenlijk te asociaal voor woorden dat je de tuinman of schilder laat komen en die rekent € 47 per uur en wij zitten hier alles voor de kat z’n viool te doen en dat vindt iedereen normaal. De mensen worden al boos om € 25 administratiekosten. Ik heb zelf de indruk dat de mensen er in deze periode zijn achter gekomen dat we wel heel veel werk moeten verrichten, dat we ook aan het werk zijn en dat dat werk ook betaald mag worden.” Dan krijg je toch weer de discussie dat de consument dan wel naar de concurrent loopt. De Groot: “De concurrentie zal het ook moeten gaan doen. Op maatwerkreizen dan, niet op standaardpakketjes die je op iedere website kan boeken. Twee weken plat in het zand is wat anders. Maar goed, dat gaan wij niet meer meemaken.” Dijkshoorn: “Wel als je hier op het reisbureau komt boeken.” Je gaat nu genieten met de boot toch? Waar ga je heen? De Groot: “Nederland. We hebben al zoveel van de wereld gezien, zoveel prachtige reizen. Dat zal vast ook wel weer terugkomen, maar eerst richting Zwolle en op bezoek bij Fadiro en vervolgens verder naar het noorden.” Ga jij nog iets doen naast het reisbureau? Dijkshoorn: “Iets met kerstpakketten, gericht op vakanties. - lachend - Ik weet nog niet zo goed wat de meiden verder kunnen. Maassluis heb ik ongezien gekocht. Zeven jaar geleden heb ik die winkel voor het laatst gezien, bij de opening. Nu ben ik er weer geweest en er is natuurlijk wel het een en ander veranderd, maar zo gaan wij met elkaar om. Henri die heeft mij laten weten dat alles wat ze hebben werkt en dat geloof ik, en dat is prima. We kunnen er heel moeilijk over doen, maar ik kan het goed vinden met Henri. Het is ook niet zo dat ze per 1 november weg zijn.” Hebben jullie nog tips voor andere reisondernemers? Dijkshoorn: “Je moet vertrouwen hebben in jezelf, in de winkels en in je personeel. Ondernemen is risico nemen. Ik kan ook niet voorspellen of we over vier of vijf maanden weer op reis gaan, maar ik heb er wel vertrouwen in dat het een keer goed moet gaan komen. Die tijd moet je uitzitten en dan gaan we er wat moois van maken. Daar ben ik van overtuigd. Als we iedere dag brood hebben met een beetje beleg. Ik heb iemand weleens horen zeggen: ‘Ik hoef geen Mercedes te rijden. Als ik een Mercedes wil rijden, dan bestel ik wel een taxi’. Zo moet je erin staan.” De Groot: “Het allerbelangrijkste is dat je in jezelf gelooft, want dan pas durf je wat te gaan doen. Ondernemen.”

Deel dit artikel