#staypositive

Hoe dan?

Door: Sharon Evers


We blijven het maar herhalen: het zijn nare en onzekere tijden waarin we nu leven en werken. Leuk is anders. Code oranje en andere ellende vliegt ons om de oren en het einde is nog niet in zicht. Hoe zorg jij ervoor dat je zin en plezier - voor zover dat kan - houdt in je werk?

“Griekenlandspecialist” Ilse Kippers (Westbound Travel): “Ik zorg ervoor dat ik nog zin houd door echt nog positief te blijven en te denken dat mensen nog steeds op vakantie willen. En dat zodra het virus weer is ingedamd, we weer volop aan de slag kunnen gaan. Momenteel zijn we bezig met verschillende projecten. Ik ga mij bijvoorbeeld nu specialiseren tot Griekenland-specialist, waarbij ik alle ins- en outs over Griekenland aan het vastleggen ben, zodat ikzelf maar ook mijn collega's deze documentatie erbij kunnen pakken en klanten straks nog beter kunnen adviseren bij het boeken van een reis naar Griekenland.”

“Out of the box-denken” Ludy Stuifbergen (TravelXL Reisbureau Mukro) “Ik maak van iedere vraag van een klant over een oranje, geel, groengebied of een omboeking, annulering, vouchervraag et cetera toch weer een uitdaging. We praten veel meer samen als team over acties, maar ook hoe we vragen en dossiers behandelen. Vooral niet proberen te denken aan het feit dat we geen inkomsten hebben en dat het nog wel even kan duren. We denken na over acties op Facebook of Instagram en over andere zaken die we eventueel kunnen gaan verkopen op ons kantoor. Er is een reisagent die succesvol hoedjes verkoopt en dat zette mij aan het denken. Schitterend, ik houd enorm van out of the box-denken. Verder deel ik de praktijkcases (zo zie ik het maar) op school aan de studenten van Cosmo Academy Business Travel en aan de cursisten bij IATA Transferama. Dat levert leuke discussies op zowel online als live.”

“Ik blijf erin geloven” Annemarie van Erp (The Travel Club): “Ik blijf positief door erin te geloven dat het goed komt. Daarnaast doe ik leuke dingen met collega’s, zoals lunches met studiereisgroepjes, kleinschalige regiomeetings en vooral heel blij worden van de enkele aanvraag die binnenkomt en de mensen die nu dus op korte termijn wel op reis durven. Ik heb nog nooit zoveel Curaçao geboekt als de afgelopen paar weken.”

image
image

“Meerwaarde voor de klant” Sonja de Visser (TUI at Home): “Het contact met mijn klanten en toch de passie voor mijn werk houdt mij optimistisch. De wisselende reisadviezen en alles wat erbij komt kijken is niet meer bij te houden en daardoor ben je wel een meerwaarde voor de klanten. Als het over een tijd weer goed komt dan denk ik echt dat we het drukker krijgen als nooit tevoren en daardoor blijf ik positief. Al weet ik niet hoelang het vol te kunnen houden zonder steun van het kabinet.”

“Gezellige werkplek” Doron Dekker - Dros (VakantieXperts Amsterdam): “Om positief te blijven volgen we veel leuke trainingen. Daarnaast hebben we meegedaan aan de verkiezing Reisbureau van het Jaar, we hebben dit als team samen heel leuk opgepakt en hebben deze gewonnen voor regio Noord-Holland. Dat geeft een enorme boost. Ik zorg er ook voor dat onze werkplek gezellig blijft. Zo zet ik bloemen neer, deel ik ervaringen met collega's op social media. En houd ik goed contact met het hoofdkantoor van de D-rt Groep wat betreft de ontwikkelingen. Ik vind het contact met de klanten ook erg belangrijk en daarom bel ik zo nu en dan iemand op. En deel ik mijn eigen reiservaringen, ook de reizen in Nederland die worden aangeboden en worden gemaakt.”

“Lokale acties” Audrey Dahmen-Brouwers (VakantieXperts Sint-Oedenrode): “Hoe ik zin en plezier in mijn werk houd? Ik ben al 25 jaar werkzaam in de reiswereld en heb het altijd een wereldbaan gevonden (letterlijk en figuurlijk). Ik heb diverse 'stormen' meegemaakt, zoals 9/11 en faillissementen, maar zo'n 'orkaan' als corona is van uitzonderlijke aard. Afgelopen maanden ben ik vooral druk geweest met de corona-afwikkelingen van lopende dossiers. Dit is voor mij ook erg belangrijk, omdat ik veel klanten al jaren ken en je een goede band hebt opgebouwd en je het (zover het kan) netjes wil afhandelen. Op dit moment proberen we goed contact met de klanten te houden. Dat is erg belangrijk, omdat ze ook aangeven, zodra het weer kan, echt weer bij ons terug te komen. Men wil toch graag op vakantie. Momenteel volgen we online meeting, webinars, e-learnings et cetera. Ook al is het soms een herhaling, maar dat is nooit verkeerd. Ik mis nu de routine met betrekking tot verkoop, landen- en productkennis. Ons team is erg leuk en we trekken elkaar er doorheen en zoeken steun bij elkaar. We zijn ook druk met het bedenken van allerlei acties, voor onder meer Facebook en Instagram, maar voornamelijk lokaal met ondernemers in het dorp).”

Deel dit artikel