Thomas Cook maakt rentree

“Klanten zijn blij dat het zonnige hartlogo een comeback maakt”

Door: Sharon Evers


Het was eind september alweer één jaar geleden dat Thomas Cook failliet ging. Een jaar waarin er ontzettend veel is gebeurd, maar waarin corona de boventoon voert. En ook een jaar waarin Thomas Cook nieuw leven wordt ingeblazen, althans eerst in de UK en daarna zijn Nederland en België aan de beurt. TravelPro sprak met Alan French (CEO Thomas Cook).

Wat is het doel van het nieuwe Thomas Cook? French: “Het nieuwe Thomas Cook is een online reisorganisatie die klanten duizenden hotels en vliegroutes aanbiedt, zodat zij hun eigen vakantie kunnen samenstellen. De lancering volgt op de overname van een van de bekendste namen in de reiswereld, Thomas Cook, door het internationale leisure bedrijf Fosun Tourism Group in november 2019. Onze reisorganisatie is 'covid-klaar' en verkoopt in eerste instantie alleen vakanties op bestemmingen die op de lijst van veilige reiscorridors van de Britse regering staan.” Wat waren de reacties op de lancering? “De reacties zijn overweldigend positief. We zijn iedereen dankbaar voor hun steun, ook de voormalige Thomas Cook-collega's en klanten die hebben gezegd dat ze blij zijn dat het zonnige hartlogo een comeback maakt. We wisten dat de vakantiemarkt niet gemakkelijk zou zijn en onze beslissing om landen als Spanje zelfs voor volgend jaar zomer niet te verkopen, beperkt helaas onze potentiële verkoop, maar we zien gelukkig wel veel boekingen voor last-minute zon - met name naar Griekenland - en onze klanten kiezen vooral voor vier- en vijfsterrenhotels.” Welke partijen zijn erbij betrokken? “In november 2019 heeft Fosun Tourism Group, die ook eigenaar is van Club Med, een deel van activa van de voormalige Thomas Cook Group gekocht. Sindsdien werkt er een klein team van reisprofessionals en technische experts aan het nieuwe digitale platform en wordt er gebouwd aan het nieuwe Thomas Cook. We werken samen met hotelpartners, waaronder Hotelbeds en WebBeds, maar ook met vluchtpartners zoals easyJet.”

Alan French


“De timing van de lancering van onze reisorganisatie is perfect, omdat we nu op de corona-uitdagingen kunnen reageren”

Het is nogal gedurfd om een reisorganisatie te lanceren tijdens de covid-19-crisis. Waarom juist nu? “We zijn ons zeker bewust van de extra uitdagingen dat deze coronacrisis op korte termijn met zich meebrengt. Maar met Thomas Cook gaan we voor de lange termijn. We geloven dat de vraag naar wereldwijde reizen zal heropleven. We komen juist nu, ondanks de uitdagingen van de pandemie, terug op de markt omdat we weten dat er nog steeds een sterke onvervulde consumentenvraag is om op vakantie te gaan. De lancering van onze reisorganisatie is perfect geplaatst om op deze uitdagingen te reageren. We beschikken over een geweldige technologie, met een nieuwe website die klanten in staat stelt om snel en gemakkelijk te zoeken naar een vakantie die past bij hun behoeften. We kunnen het aanbod ook snel aanpassen in overeenstemming met het reisadvies van de Britse overheid en de betalingen van klanten worden beschermd in een speciaal fonds - we krijgen pas betaald als ze naar huis terugkeren, wat een extra geruststelling is.” Denkt u niet dat het faillissement het nieuwe Thomas Cook zal achtervolgen? “We weten uit onderzoek dat Thomas Cook een van de meest erkende en gezochte merken in de reiswereld was, is en blijft. Het is ons doel om het merk terug te brengen naar daar waar het ooit stond met de fantastische klantervaring die mensen met het oude reisbedrijf associëren. Dat doen we nu via een geweldig digitaal platform dat wordt ondersteund door een team van reisexperts.” Hoe ziet het nieuwe Thomas Cook eruit? “We zitten nu in de eerste fase wat betreft de lancering van onze nieuwe online reisorganisatie in het Verenigd Koninkrijk, zodat klanten hun eigen vakantie kunnen boeken, inclusief vluchten, hotels en transfers afgestemd op hun behoeften, budget en specificaties. De add-ons omvatten transfers, autoverhuur, parkings op de luchthaven, valuta en reisverzekeringen. We werken nauw samen met onze partners binnen Fosun Tourism Group, waaronder Club Med en Casa Cook en Cook’s Club.” Na het faillissement van de Thomas Cook Group in september 2019 heeft Fosun Tourism Group de merkrechten van Thomas Cook en twee hotelmerken (Casa Cook en Cook's Club) verworven. Wat gebeurt er met de hotelmerken? “Casa Cook en Cook's Club blijven erg interessant. We hebben deze zomer alle accommodaties van deze hotelmerken geopend en we zien gelukkig dat de interesse groot is. In de toekomst willen we meer accommodaties van deze merken openen, vooral op bestemmingen waar men het gehele jaar door op vakantie gaan.” Wordt er al gekeken naar verkoop via andere kanalen (eigen en externe reisbureaus) of andere websites? “Voorlopig verkopen we uitsluitend via onze eigen website. We willen met zoveel mogelijk partners samenwerken en onze klanten keuze en flexibiliteit bieden om hun eigen vakantie samen te stellen.” Hoe gaat u de concurrentie aan? “We willen onze service die klanten zo waarderen aan Thomas Cook doorvertalen naar een krachtig online aanbod en daarnaast hebben we een van de snelste reiswebsites van het Verenigd Koninkrijk gebouwd, omdat we weten hoe belangrijk snelheid is voor klanten. Op onze website kunnen klanten een strak design en een van de snelste zoekmogelijkheden in de reisindustrie verwachten. We testen onze website al vele maanden continu om een goed mobiel platform te bouwen met een eenvoudige en gemakkelijk doorzoekbare selectie van hotel- en vluchtopties, waarbij we AI (artificiële intelligentie, red.) gebruiken om voortdurend te leren en de resultaten voor klanten te verbeteren. We zullen ook constant investeren in het toevoegen van nieuw aanbod en in het verbeteren van ons platform op basis van de feedback van klanten en het aanpassen aan nieuwe manieren van reizen en soorten vakanties. Fosun heeft in China al een Thomas Cook-app gelanceerd.” Over Nederland en België: wat kunnen we verwachten? Binnen welke termijn gaan jullie live? “Voorlopig richten we ons op het Verenigd Koninkrijk en bouwen we ons platform op om te kunnen werken met de huidige veranderende reisomstandigheden. We willen ons platform graag naar Nederland en België brengen - en daarna naar andere Europese landen - maar het hangt volledig af van de reisbeperkingen en de vraag naar reizen.”

Deel dit artikel