Beterboeken gaat strijd aan met grote hotelboekingssites

Beterboeken gaat strijd aan met grote hotelboekingssites

Door: Sharon Evers


Al jarenlang zag Niels Meijssen (Co-founder en CEO van Beterboeken) met lede ogen aan hoe grote hotelboekingssites te werk gingen. Toen Booking.com in april de hand ophield bij de overheid, was dat voor hem de druppel. Hij schreef zijn frustraties van zich af, wat uiteindelijk de start voor het ontwikkelen van een eerlijk hotelboekingsplatform betekende. “Met positiviteit en enthousiasme laten we zien dat het ook anders kan.”

Het LinkedIn-bericht dat Meijssen op 5 mei postte ging viraal. “Er is namelijk iets mis bij de grote techbedrijven (of platformbedrijven), waarbij winstmaximalisatie het enige doel lijkt. Ik vroeg me hardop af of we ons niet moesten bevrijden van Booking.com. Het ging ontzettend hard. Het bericht werd uiteindelijk 2,5 miljoen keer bekeken. Ik ontving ontzettend veel reacties. De controverse rond de staatssteun liet bij veel mensen een vieze smaak achter, bleek uit de vele reacties. In een hele korte tijd heb ik een behoorlijk groot netwerk kunnen opbouwen. Ik ben iemand die vindt dat je iets met je boosheid moet doen. Ik stoorde me aan de grote en meedogenloze winstmachines en daarom onderneem ik ook actie.” Bij 1.000 likes op zijn post zou Meijssen een crowdfunding starten om een eerlijk hotelboekingsplatform te ontwikkelen. Het bericht leverde 40.000 likes op en ontwikkelde zich in een community. “Doordat deze community met al hun feedback en ideeën constant een belangrijke rol speelde in de ontwikkeling van het businessplan, kunnen we wel stellen dat het een bottom-up initiatief is. Als financieringsvorm voor het daadwerkelijk kunnen bouwen van een boekingssite, kiezen we voor crowdfunding. Dat past goed bij de manier waarop we met de community samenwerken en we maken hen graag onderdeel van Beterboeken. Het is voor ons zeer logisch om met een bedrijf als Beterboeken juist te kiezen voor crowdfunding. Zo kunnen we onze plannen financieren met een betrokken groep mensen, die ook met ons meedenkt. Samen met de investeerders zorgen we ervoor dat de onlineboekingsmarkt beter, eerlijker en simpelweg fijner wordt voor alle partijen. Zodat hoteliers eerlijk betaald worden en reizigers met voorpret in plaats van reserveringsstress met vakantie kunnen.”

Eerlijke manier Meijssen staat niet alleen achter Beterboeken, hij heeft een club ondernemers om hem heen verzameld. “Dat zijn mensen die al ervaring hebben met het maken van digitale producten, aangevuld met anderen die meer ervaring hebben in de reisbranche en hotelwereld. Het is een sterk team op het gebied van product, marketing en kennis van de industrie om dit allemaal werkelijkheid te gaan maken.” De werktitel van het eerlijke hotelboekingsplatform is Beterboeken, maar dat zal uiteindelijk een meer internationale naam krijgen. “Beterboeken laat zien dat een boekingssite ook op een eerlijke manier kan bestaan, zonder gegraai. Het verbinden van hotels en gasten staat bij ons altijd voorop. Geen namaakschaarste van kamers die bijna op zijn, maar wel een positieve gebruikerservaring. Het boeken van een vakantie moet iets leuks zijn en geen stress opleveren omdat je zogenaamd snel moet handelen. Geen hoge commissies voor hotels, maar juist een lagere bijdrage. Wij geloven in het belang van een eerlijke relatie met hotel en bezoeker, met gebruiksgemak voor alle partijen. Dit klinkt heel logisch, maar dat is nu dus niet het geval.” Troon Meijssen: “Hoe we de strijd aangaan? We nemen het op tegen een duopolie van twee hele grote bedrijven, Booking.com en Expedia. Zij hebben het grootste deel van de markt in handen. Maar de huidige markt biedt ook ruimte voor nieuwe initiatieven, zeker nu. De markt ligt best wel stil waardoor wij nu de tijd hebben om ons bedrijf op te bouwen. De markt zal namelijk ook weer gaan aantrekken. Voor corona waren er meer dan twee miljard hotelovernachtingen per jaar in Europa. Als we straks maar een fractie van die markt mogen bedienen, dan kunnen we dat doen met een duurzaam bedrijf. Ons doel is niet om Booking.com of Expedia van de troon te stoten. Maar ik denk wel dat we een bepaalde groep mensen kunnen overtuigen om bij ons te boeken. Vanuit daar kunnen we de sneeuwbal langzaam groter laten worden.” Hoe het aanbod van Beterboeken er precies uit gaat zien is nog onduidelijk. Daar wordt de komende maanden aan gewerkt. “Dat zou alleen Nederland kunnen zijn, of Nederland en enkele hotels in Europese steden en dat we het aanbod langzaam verder uitbouwen. Land voor land en stap voor stap, maar dat moeten we de komende tijd verder gaan ontdekken.” Gescheiden Meijssen is van mening dat zoveel mogelijk geld verdienen niet langer het hoogste doel van bedrijven is. Beterboeken wil uiteraard wel winst maken, maar de missie op lange termijn staat voorop. “Bedrijven beginnen met mooie idealen, maar het gaat mis wanneer aandeelhouders de koers gaan bepalen. Daarom is Beterboeken anders opgericht dan een reguliere onderneming, volgens het steward-ownership principe. Missie en winst houden we strikt gescheiden. Investeerders kunnen meeverdienen, maar niet meebeslissen. Dit beschermt Beterboeken tegen aandeelhoudersbemoeienis en vijandige overnames. De winst gebruiken we om straks aandelen van investeerders terug te kopen, om daarna aandeelhoudervrij te zijn.”

Niels Meijssen


“Ons doel is niet om Booking.com of Expedia van de troon te stoten”

Gescheiden Meijssen is van mening dat zoveel mogelijk geld verdienen niet langer het hoogste doel van bedrijven is. Beterboeken wil uiteraard wel winst maken, maar de missie op lange termijn staat voorop. “Bedrijven beginnen met mooie idealen, maar het gaat mis wanneer aandeelhouders de koers gaan bepalen. Daarom is Beterboeken anders opgericht dan een reguliere onderneming, volgens het steward-ownership principe. Missie en winst houden we strikt gescheiden. Investeerders kunnen meeverdienen, maar niet meebeslissen. Dit beschermt Beterboeken tegen aandeelhoudersbemoeienis en vijandige overnames. De winst gebruiken we om straks aandelen van investeerders terug te kopen, om daarna aandeelhoudervrij te zijn.” Hoge commissies Met Beterboeken zegt het bedrijf ook in te spelen op een groeiende behoefte van hotels om meer direct betrokken te zijn bij het afhandelen van de boeking. “Het samenwerken met dergelijke platformen als Booking.com is voor veel hoteliers een duivelsdilemma. Ze voelen zich totaal geen partner, betalen steeds hogere commissies, veel wordt eenzijdig opgelegd en er is een hele grote afhankelijkheid. In de randstad zijn hotels voor 80-90% van de boekingen afhankelijk van zo’n platform. Er is niet echt een keuze om niet mee te doen. Dat zit veel hoteliers al heel lang dwars, de samenwerking is ook een stuk minder prettig geworden. Bewijzen De crowdfunding heeft inmiddels €750.000 opgeleverd, het streven is € 1 miljoen. “We moeten nog wat campagne voeren om de rest van het bedrag op te halen, maar ik heb er vertrouwen in dat het gaat lukken. We verwachten ongeveer een half jaar nodig te hebben voor het aanbod en afspraken te maken met hoteliers die mee willen doen, maar ook over de website en een app. Een boekingssite ontwerpen met het belang van de eindgebruikers voor ogen, in plaats van zoveel mogelijk winst willen maken, dan ontstaat er echt een heel ander soort website. Dat voel je als consument, daar ben ik van overtuigd. Na dit half jaar willen we de markt op met een eerste aanbod. Hoe groot dit aanbod is, weten we dus nog niet. Maar we willen hiermee bewijzen aan een deel van de markt dat ons product werkt. Dat de site goed werkt, dat de hotels en gasten blij zijn. Als we dat bevestigd hebben, kunnen we langzaamaan het aanbod en het marketingbudget vergroten.”

Deel dit artikel