“Mijn wens is dat zoveel mogelijk mensen in de reiswereld meewerken aan dit stappenplan”

Onderstaande ‘ingezonden brief’ kregen wij van Johan van Rijswijck, oprichter van Sapa Pana Travel. Daarin deelt hij interessant nieuws, maar ook zijn zorgen en de mogelijke oplossing in de vorm van een stappenplan waarvan hij hoopt dat zoveel mogelijk mensen in de reiswereld eraan meewerken.

Ten eerst wil ik je melden dat Sapa Pana Travel nu ook SGRZ-lid is. Ik heb de afgelopen maanden veel discussies gelezen over specialisten versus ZRA’s. Welnu ik geloof dat ZRA’s, die hun klanten op het gebied van reizen door en door kennen absoluut een meerwaarde kunnen bieden aan reisspecialisten zoals Sapa Pana Travel. Daarnaast kunnen wij als reisspecialist een absolute meerwaarde bieden aan de ZRA, met onze diepgaande kennis over de door ons aangeboden bestemmingen en door de sterke netwerken die we in deze landen hebben opgebouwd, waardoor we altijd de meeste recente informatie over een bepaald land kunnen bieden. We hebben gezien dat zeker in de afgelopen vele ‘voormalige’ reisspecialisten er voor hebben gekozen om hun aanbod te verbreden. Zo zijn veel van hen gestart met het aanbieden van reizen naar Europese bestemmingen. Met Sapa Pana Travel hebben we echter voor gekozen om een andere koers te varen en door nog meer de verdieping op te zoeken, kijk maar eens op onze website. We hebben gemerkt dat hier behoefte aan is, dus vandaar dat we nu ook hebben gekozen om SGRZ-lid te worden. Het bovenstaande gezegd hebbende zijn er drie zaken die mij op dit moment zorgen baren:

  1. We staan allemaal te roepen op eilandjes. Er worden geen samenwerkingen aangegaan om ons door deze crisis heen te slaan, maar het lijkt meer op ‘ieder voor zich’ en daar moeten we vanaf.
  2. Het is tijd geworden voor perspectief. We moeten (met z’n allen) vooruit kijken en werken aan een oplossing zodat we op termijn weer kunnen reizen, óók naar intercontinentale bestemmingen.
  3. Wat me op dit moment echt ook zorgt baart is de in mijn ogen absolute onzichtbaarheid van de ANVR. Omdat de horeca wederom 4 weken dicht moest is men onder aanvoering van Koninklijke horeca Nederland massaal voor de eigen bedrijfstak op de bres gesprongen, met als gevolg branche specifieke steun. Vanuit de ANVR horen we niets. Ze houden zich volgens mij alleen bezig met de voucher problematiek. We horen totaal niets over branche specifieke steun voor de reiswereld, laat staan dat er serieus gewerkt wordt aan perspectief. Hetgeen in mijn ogen nóg harder nodig is dan branche specifieke steun.

Als ik kijk naar punt 1 en ik luister dan jullie podcast, dan kan ik niet anders dan toch een (kleine) kritische noot plaatsen. Ik hoor namelijk drie mannen klagen over de aanpak van de regering en de situatie zoals die op dit moment is en begrijp me niet verkeerd ik ben het echt met 95% wat jullie zeggen eens, alleen ben ik er van overtuigd dat het geluid anders moet zijn, willen we deze situatie ombuigen. We moeten niet meer klagen over de horeca die op de bres springt, omdat ze vier weken dicht moeten en ter vergelijking een vol vliegtuig aanvoeren als reden waarom zij weer open zouden moeten. We moeten niet meer praten over ANVR- en niet-ANVR-leden, verre reizenspecialisten, ZRA’s, traditionele reisbureaus, grote en kleine touroperators, we moeten het allemaal samen doen en desnoods samen met Horeca. En wat mij betreft is de oplossing testen, testen en nog eens testen!! En dan met name sneltesten. Ik heb onderstaand stappenplan geschreven en mijn wens is dat zoveel mogelijk mensen in de reiswereld hieraan mee willen werken, want het is echt tijd geworden voor perspectief!!

Het wordt tijd voor perspectief! Het veel gehoorde opmerking is dat we niet weten hoe het virus zich ontwikkelt en of er nog meer golven komen. Ik ben er van overtuigd dat we juist heel goed weten dat we voorlopig met het virus te stellen hebben. Ik weet ook dat er op verschillende plekken in de wereld keihard gewerkt wordt aan een vaccin, ik weet ook dat de behandelmethodes, niet alleen in Nederland, maar over de gehele wereld tegen de ziekte steeds beter worden én ik weet dat er nu al diverse sneltest methodes zijn, die binnen afzienbare tijd kúnnen en móeten worden ingezet. Ondanks deze ontwikkelingen worden nu de kleurcoderingen maar gewoon als gegeven aangenomen en daar hebben we ons maar naar te schikken. Er is nu een soortement van routekaart voor Europa, maar ik mis daarin volledig het verhaal van de intercontinentale bestemmingen, terwijl:

  1. Het aantal besmettingen ten aanzien van het aantal inwoners in Europa niet lager ligt dan in andere continenten;
  2. De reizigers van en naar intercontinentale bestemmingen veel beter te monitoren zijn, omdat 99% via luchthavens van en naar deze bestemmingen reist;
  3. Men wellicht nog niet half in de gaten heeft welke maatregelen op deze bestemmingen worden genomen.

Het wordt tijd voor perspectief! De Nederlandse regering heef één belang en dat is het welzijn van de Nederlandse bevolking en dat we willen we natuurlijk allemaal. We moeten zorgen dat onze we onze kwetsbaren beschermen, we moeten zorgen dat onze gezondheidszorg niet ontregeld wordt, maar ook moeten we zorgen dat onze economie zo goed mogelijk kan doordraaien. Bij welzijn hoort ook dat mensen kunnen genieten in de horeca, van cultuur en sport en natuurlijk ook van reizen! Wij weten als geen ander dat reizen bijdraagt aan ons welzijn en dat geldt natuurlijk niet alleen voor ons mensen die werkzaam zijn in onze reisbranche, maar ook voor alle mensen die graag op reis willen, onze klanten!! Hierbij is het echter van groot belang dat het opnieuw aanbieden van reizen niet leidt tot een negatieve impact ten aanzien van de besmettingsgraad in ons land. Dat zou niet alleen niet goed zijn voor Nederland, maar ook niet voor ons als reisbranche. We hebben dus allemaal een gezamenlijk belang! Het zou daarom mooi zijn als we binnen afzienbare tijd weer kunnen reizen, omdat dit bijdraagt aan ons welzijn en aan onze economie, wat op die manier ook weer bijdraagt aan ons welzijn.

Ook naar intercontinentale bestemmingen moeten we binnen afzienbare tijd weer reizen kunnen organiseren. Het is raar dat we op dit moment alleen kijken naar een routekaart in Europa, want als ik heel eerlijk ben is de verspreiding van het virus door reizen in Europa veel moeilijker te controleren. We reizen voor een heel groot gedeelte over land en we hebben geen grenzen meer. We kunnen heel gemakkelijk naar Italië gaan, daar in een café het coronavirus oppikken, waarna we doorreizen naar Oostenrijk om een lekker restaurantje te pikken om vervolgens via Duitsland weer terug naar Nederland te gaan. Om na te gaan hoe we dan aan een virus zijn gekomen en wie we allemaal besmet hebben is dan erg moeilijk, zei het niet onmogelijk. Toch ligt de focus volledig op het (weer opnieuw) kunnen reizen naar deze bestemmingen. Zoals gezegd naar intercontinentale bestemmingen reizen we in 99% van de gevallen met het vliegtuig, waardoor reizigers veel gemakkelijker te controleren zijn. In de meeste bestemmingen, die nu open zijn, wordt gevraagd om een negatieve PCR test of is er een andere vorm van controle. In een land als Brazilië hoef je weliswaar geen negatieve testuitslag te overleggen als je binnenkomt, maar daar zijn ze nu gestart met het aanbieden van PCR testen op de luchthaven (GRU) voor vertrekkende reizigers. Je doet dan een test voor je vertrekt en binnen vier uur ontvang je de uitslag per sms zodat je bij thuiskomst weet of dat je wel of niet besmet bent. Hetgeen ik schreef over het reizen in Europa in acht nemende, is het best begrijpelijk dat diverse landen die nu reizigers ontvangen op intercontinentale bestemmingen dit dus alleen doen voor reizigers die arriveren via luchtvervoer, omdat ze op deze manier de controle kunnen bewaken. Los daarvan bestaan tussen de meeste landen in andere continenten nog gewoon grensposten, dus ook als de landsgrenzen open gaan is er nog altijd een betere vorm van controle mogelijk dan hier in Europa. Dit alles gezegd hebbende, meen ik dat het tijd is voor echt perspectief en dat we nu gezamenlijk met de regering een routekaart moeten creëren naar het opnieuw kunnen organiseren en uitvoeren van reizen naar (intercontinentale) bestemmingen Routekaart!

  1. Er is veel over vliegen gezegd. Er zijn onderzoeken die aangeven, dat de besmettingskans in vliegtuigen klein is en er zijn onderzoekers die dit weer tegenspreken. Het wordt tijd dat er een groot onafhankelijk onderzoek komt naar de daadwerkelijke besmettingskans. Als in kaart is gebracht wat de daadwerkelijke besmettingskans is, dan moeten we kijken welke maatregelen we kunnen nemen om deze besmettingskans verder naar beneden te brengen.
  2. Ik geloof heel erg in het inzetten van sneltesten. De ontwikkelingen gaan op dit gebied gewoon heel snel. We zien de blaastest, ontwikkeld door het Leids Universitair Medisch Centrum, die niet alleen super snel is, maar ook super goedkoop en hiermee kan bij driekwart van de geteste mensen direct worden aangegeven dat ze geen Covid hebben. Dit in combinatie met sneltesten als die van TNO, kunnen grote groepen mensen snel en betrouwbaar worden getest. Als we alle inkomende en uitgaande reizigers op bijvoorbeeld een luchthaven zoals Schiphol kunnen sneltesten, verwacht ik dat de daadwerkelijke besmettingskans verder omlaag kan worden gebracht. Een ander initiatief waarvan ik heb gehoord, is dat er in Helsinki proeven worden gedaan met honden die het virus ruiken nog voordat een PCR test kan aantonen dat iemand het virus bij zich draagt. Het lijkt me goed om ook naar dit soort initiatieven te kijken én er mee aan de slag te gaan. Op deze manier zal de besmettingskans van vliegreizen van zeer laag naar nagenoeg nihil gaan.
  3. Dit zullen we gezamenlijk met Schiphol en al onze andere Nederlandse luchthavens, KLM, de reisbranche, reisverzekeraars en de Nederlandse regering moeten oppakken. Als al deze partijen mee doen, moet dit toch kunnen lukken, lijkt me. Iedereen die ik hier noem heeft hier namelijk baat bij. Op termijn kunnen we onze aanpak zelfs delen met andere landen en luchthavens aldaar, zodat we het internationale vliegverkeer wereldwijd zo coronaproof mogelijk kunnen maken.
  4. Onder andere met behulp van reisspecialisten kunnen we in kaart brengen wat de lokale situatie op de bestemmingen is en welke maatregelen er worden genomen. Zo zijn wij als specialist in reizen naar Latijns-Amerika dagelijks in contact met onze mensen ter plaatse en weten we precies van iedere bestemming de actuele situatie en welke maatregelen er lokaal worden genomen. Ik ben er van overtuigd dat we deze informatie beter op orde hebben, dan de mensen die nu in Den Haag de kleurcoderingen bepalen. Niet voor niets is onze Corona pagina, die wij dagelijks updaten op dit moment de meest bezochte pagina van onze website. Er is behoefte aan duidelijke en accurate informatie en wij als reisbranche kunnen als geen ander voor deze informatie zorgen.
  5. Vervolgens is het zaak dat de reisverzekeraars aan tafel komen, want die trekken in mijn ogen tot nu toe overal hun handen vanaf. We kunnen nu namelijk niet alleen geen reizen organiseren voor de aankomende periode, zeg tot het einde van dit jaar, maar officieel kunnen we dit ook niet voor reizen die veel later gepland worden. Wij plannen reizen vaak meer dan zes maanden vooruit, maar officieel kan dit niet, omdat de verzekeraar geen dekking biedt voor reizen die worden afgesloten naar bestemmingen die op dit moment de kleurcode oranje hebben. Volgens mij is er gelet op de huidige wereldwijde ontwikkeling ten aanzien van het testen, de behandelmethodes en de te verwachte komst van vaccins én als wij gezamenlijk bovengenoemde maatregelen nemen, geen reden meer voor verzekeraars om geen dekking te bieden. Tel hierbij op, dat wij als reisorganisaties veel soepelere annuleringsvoorwaarden kunnen bieden, omdat wereldwijd men er van doordrongen is, dat flexibiliteit en samenwerking de enige manier is om op de lange termijn te kunnen overleven. De verzekeraars, die jarenlang forse winsten hebben gemaakt met de verkoop van reis- en annuleringsverzekeringen, dienen nu ook hun verantwoordelijkheid nemen.

Ik besef me terdege dat we niet morgen opnieuw reizen naar intercontinentale bestemmingen kunnen aanbieden, maar als we dit gezamenlijk met alle genoemde partijen gaan oppakken, dan ben ik er van overtuigd dat we vanaf begin 2021 weer reizen moeten kunnen aanbieden, óók naar intercontinentale bestemmingen!! Er wordt veel gesproken over branche specifieke steun, maar ik ben er van overtuigd dat het realiseren van een routekaart naar een heropening van het aanbieden van reizen naar (intercontinentale) bestemmingen vele malen belangrijker is dan die branche specifieke steun. Hoe welkom die branche specifieke steun ook is, ik zie het niet meer als doekjes voor het bloeden. Het wordt tijd dat de patiënt Reisbranche weer gezond wordt en daarom dit plan om te werken aan zijn herstel!! Ik besef me terdege dat ik als eigenaar van Sapa Pana Travel maar een kleine speler ben. Echter dit is veel groter dat wie of wat ook in de reiswereld en al is de kans nog zo klein dat ik deze bal aan het rollen krijg, dan nog zal ik er vol voor gaan. Het probleem van de vouchers speelt bij ons niet, omdat alle klanten die bij ons een voucher hebben, deze ook daadwerkelijk willen gaan inzetten voor reizen, ze weten alleen nog niet wanneer zullen reizen. Daarnaast hebben we onze autoreizen ‘Latin AmeriCar’. De afgelopen maanden hebben we de Central AmeriCar die in oktober 2021 gaat plaatsvinden nagenoeg volgeboekt met, jawel, Duitse en Oostenrijkse teams en ook hebben we vanuit de Duitse markt de eerste bevestigingen binnen voor de South AmeriCar in 2022. Ik ben er echter van overtuigd dat de branche meer dan wat ook behoefte heeft aan perspectief en ik geloof dat het kan! Hartelijke groet, Johan van Rijswijck johan@sapapanatravel.nl

Deel dit artikel