Drie nieuwe CEO’s bij Riksja Travel

Door: Sharon Evers


Riksja Travel heeft sinds kort geen één, maar drie CEO’s. Onlangs Yoram Samson, Fenny Koppen, en Misja Visser (zie foto hierboven) het stokje over van Marius Appelman (Oprichter en voormalig CEO Riksja Travel). TravelPro sprak met Samson.

Het leiderschapstokje is nu overgedragen aan een jong team, hoe zien jullie dit zelf? Zat dit altijd al in de pijplijn? Yoram Samson (CEO Riksja Travel): “Ondanks dat het vrij ongebruikelijk is, kiezen wij bewust voor een driekoppig CEO-team. Dit sluit goed aan bij de visie van Riksja waarbij we gebruikmaken van elkaars kracht, talenten en creativiteit. We merken dat we hierin echt synergie weten te bereiken. We zijn al sinds acht jaar het managementteam van Riksja en drie jaar geleden zijn we ook partner geworden. Het was eigenlijk al langer het doel om uiteindelijk het stokje over te nemen van Marius Appelman, maar door corona hebben we het wel iets versneld. Het was echter niet de aanleiding, we spreken er al wat jaren over omdat het best complex is om het bedrijf over te dragen. We hebben niet alleen te maken met Riksja Travel hier in Nederland, maar ook onze vestigingen in Duitsland en Engeland. Maar door deze stap nu te zetten stromen we wel weer echt over van de energie, we kunnen vanuit ons eigen perspectief extra kracht zetten op ons bedrijf.” Welke kwaliteiten van Fenny, Misja en jou maken het team compleet? “We hebben alle drie een verschillende werkachtergrond. We hebben gezocht naar verschillende ervaringen die samen de boel goed kunnen versterken. Zo komt Misja van een ander reisbedrijf, is Fenny opgeklommen vanuit Riksja zelf en kom ik niet uit de reisbranche. De verschillende invalshoeken maken ons een sterk team, we kijken er soms net even anders naar. We delen wel alle drie de passie voor reizen en helemaal op de Riksja-manier; dus met een groot hart voor de wereld. Daarnaast zijn we goed in staat om met focus te werken om Riksja straks, na de crisis, weer snel te laten terug groeien waar we stonden voor de crisis en zien wij als team dat er veel kansen liggen voor ons bedrijf en onze manier van reizen. We zijn goed op elkaar ingespeeld en hebben ook echt plezier in het samenwerken met elkaar maar houden elkaar ook echt scherp.” Blijft Marius Appelman betrokken bij Riksja? “Marius zal op de achtergrond betrokken zijn en ons blijven uitdagen. We hebben er ontzettend veel zin in om met elkaar aan de slag te gaan en kunnen niet wachten tot we meer mogen reizen.” Hoe is het om nu in deze crisis aan het roer te staan van een reisorganisatie? “Het is een extreem uitdagende tijd voor de reisbranche, het doet ons, als reisfanaten, best veel pijn om te zien hoe diep we moeten gaan als branche en hoe weinig mogelijkheden we hebben om te doen wat we het allerliefst doen; mensen op reis laten gaan. We zitten allemaal in hetzelfde schuitje en we doen alles om straks weer goed uit deze crisisstrijd te komen, niet alleen wij als Riksja, maar ook alle collega bedrijven. Daar hebben wij veel respect voor. Binnen Riksja worden we als team uitgedaagd om steeds het beste uit de organisatie en onszelf te halen; dat levert veel creativiteit op en het geeft ons echt de kans om bepaalde processen te resetten en op nieuw uit te vinden. We moeten ook eerlijk zijn, wij vinden het natuurlijk ook heel spannend hoe de toekomst van het verre reizen zich gaat ontwikkelen. Maar toch is het bijzonder om te zien hoeveel slagkracht en drive er in dit bedrijf zit en daarnaast kunnen we echt gebruikmaken van het feit dat we een netwerkbedrijf zijn. We kunnen ons dus ook laten inspireren door onze Duitse en Engelse collega’s en op een andere manier tegen bepaalde zaken aankijken. In Duitsland, bijvoorbeeld, wordt er hier en daar alweer naar de eerste verre bestemmingen gereisd en kunnen wij leren hoe je dit echt corona-proof kunt doen.” Wat hebben jullie gedaan om de crisis het hoofd te bieden? “We hebben allereerst gekeken hoe de organisatie zo flexibel mogelijk kunnen inrichten, zodat we ons aan zoveel mogelijk situaties kunnen aanpassen. Ook hebben we een tal van scenario’s uitgewerkt die bij al deze verschillende situaties passen. We kunnen ons bedrijf dan snel aanpassen aan de situatie die zich dan voordoet en maken we het verloop van deze crisis iets meer voorspelbaar voor ons. Een belangrijke pijler om het bedrijf aan te passen aan de huidige situatie was het afscheid nemen van een aantal collega’s. Dit gaat ons natuurlijk erg aan het hart, onze mensen staan immers echt centraal bij Riksja. Toch moeten we hier ook realistisch in zijn, we kunnen nu niet het risico nemen dat we in het nieuwe jaar alweer op ons oude niveau zitten. We hebben het aantal FTE in het hele netwerk met zo’n 40% teruggebracht. Daarnaast hebben we een krachtig proces opgetuigd om te zorgen dat de reizigers hun reis bij ons hebben omgeboekt naar 2021. We hebben hier voor een groot deel de voucher in kunnen vermijden en onze service kunnen waarborgen. Daar zijn we erg trots op.” Samson: “We zijn vanaf maart direct in een agile scrum proces gestapt om zoveel mogelijk waarde toe te voegen. Zo hebben we verschillende Europese bestemmingen toegevoegd, een nieuw label Roadtrips gelanceerd en staan er een aantal interessante partnerships op stapel. Op onze kern, de verre bestemmingen, staan we in nauw contact met onze DMC’s om ook daar de toegevoegde waarde te vergroten voor onze reizigers. Ook merken we hoe belangrijk communicatie naar het bedrijf is in deze gekke tijd. Dat klinkt als een opendeur, maar als je voor een groot deel op afstand van elkaar zit door het verplichte thuiswerken, is het onwijs belangrijk dat we zeer regelmatig zichtbaar zijn als team. Wij doen iedere twee weken een livestream waarbij we verschillende onderwerpen bespreken en ook vragen beantwoorden die leven in de organisatie.”

Yoram Samson


“We denken dat met de sneltesten we een manier kunnen vinden om veilig en verantwoord reizen aan te bieden”

Over de Riksja Roadtrips gesproken. Hoe lopen deze? Wordt dit verder uitgebouwd? “De Riksja Roadtrips zijn een voorbeeld van een samenwerking waar we heel erg enthousiast van worden en die precies aansluit bij de tijd van nu. We zijn de Roadtrips dan ook verder aan het uitbouwen, zodat er binnenkort ook een winterprogramma staat en zullen we ook het zomerprogramma verder uitbouwen. We hebben daar al heel veel leuke en toffe ideeën voor. Bij de lancering van de Roadtrips merkten we ook echt dat we een snaar wisten te raken bij onze reizigers, we hadden in no time de eerste boekingen staan.” Hoe blijven jullie gemotiveerd/positief? “Het is hartverwarmend om te zien en te voelen hoeveel betrokkenheid en passie onze collega’s hebben om Riksja door deze crisis heen te slepen. We zijn meer dan ooit ook echt samen aan de slag om het beste te doen voor riksja en onze reizigers. En dat geeft ons elke dag de motivatie om de kar te trekken. Op deze momenten kun je echt oogsten waar we jarenlang aan hebben gewerkt met elkaar. Een sterke betrokkenheid van zowel onze reizigers als van de mensen die bij Riksja werken. Maar natuurlijk is het ook af en toe lastig om elke dag opnieuw positief te blijven maar op dit soort momenten is het heel bijzonder om te merken hoeveel we naar elkaar omkijken en er voor elkaar zijn. Naast de lastige gesprekken zijn we ook aangenaam verrast door de loyaliteit van onze reizigers en hoe die ons ook steunen in deze moeilijke tijd.” Wordt er nu door het nieuwe CEO-team gesleuteld aan de strategie? Zo ja, hoe gaat deze eruitzien? “We zijn inderdaad druk bezig om onze strategie verder aan te scherpen. We willen verder inhoud geven aan onze netwerkorganisatie. Die bestaat inmiddels uit Erlebe fernreisen in Duitsland, Rickshaw Travel in de UK en hier in Nederland bestaat ons netwerk ook nog uit Better Places en Footprint Travel. We merken hoeveel het ons brengt om met verschillende bedrijven samen te werken aan de toekomst van reizen, iedereen vanuit zijn eigen invalshoek. We merken dat we graag werken vanuit overvloed en zijn niet bang om heel open samen te werken. Vanuit dit perspectief hebben we inmiddels een aantal nieuwe strategische samenwerkingen gestart, hier zullen wij ook op korte termijn over communiceren. Vanuit deze samenwerkingen vinden we het belangrijk dat de kern van ons bedrijf wordt versterkt en is het ontzettend gaaf om te zien wat voor mooie uitvloeisels hieruit zijn voortgekomen. Het sparren en samenwerken met andere bedrijven geeft ons dan ook veel energie en past binnen onze strategie. Ook willen we ons echt focussen op waar wij als bedrijf goed in zijn en dat zullen we de komende jaren flink gaan versterken. Onze manier van reizen waarbij je rondreist, het land echt leert kennen en in kleinschalige accommodaties blijft slapen, spreekt heel veel mensen aan. Door straks met verschillende servicelevels te werken waardoor je als reiziger veel te kiezen hebt, geloven wij dat wij nog een hele grote sprong voorwaarts kunnen maken.” Zijn jullie er klaar voor als er straks weer volop wordt gereisd? “Wij verwachten dat de consument staat te trappelen om weer te gaan reizen, maar dan moet het wel mogen en het moet op een verantwoorde manier kunnen. Voor ons is het allerbelangrijkste dat de verre bestemmingen weer bereikbaar zijn voor onze reizigers. Wij hebben onze hoop gevestigd op het vaccin, maar denken ook dat met de sneltesten we een manier kunnen vinden om veilig en verantwoord reizen aan te bieden. Dit zien wij reeds al in Duitsland waar je veilig op reis kan naar diverse verre bestemmingen. Wat ons betreft zal hier dan ook de lobby op moeten liggen, daar gaan wij als bedrijf op inzetten. Wij als team zijn er klaar voor, de organisatie kan niet wachten en de bestemmingen zijn corona-proof gemaakt.” Hoe is de relatie tussen Riksja en de reisprofessional? “Wij focussen ons op onze kern, er zijn voor onze reizigers en hele gave reizen aanbieden. We zijn met een interessante samenwerking bezig om ook de reisprofessional de mogelijkheid te geven met ons te werken. Wij zijn een bedrijf die zich vanuit oorsprong richt op de B2C-markt, met deze samenwerking kunnen we de best of both worlds creëren en er ook zijn voor de B2B-markt.”

Deel deze editie