Hoe gaat het nu met Yaxa Reizen?

Door: Arjen Lutgendorff


Dat deze crisissituatie (zo mogen we het gerust noemen) een grote impact heeft op Yaxa Reizen, en op de gehele reisbranche, staat buiten kijf. De dagtaak bestaat niet meer uit het samenstellen van de mooiste reizen en het informeren van gewaardeerde partners.

“Ook wij zijn voornamelijk bezig met annuleringen en hier en daar een omboeking. Mooier kunnen we het niet maken, hoe graag we dat ook willen. Een safari over de savannes van Zuid- en Oost-Afrika, een selfdrive door de groene omgeving van Midden-Amerika, touren over de Altiplano in Zuid-Amerika en kennismakingen met de goedlachse Aziatische bevolking zijn dingen waar we nu alleen maar van dromen. Is het alleen maar kommer en kwel? Zeker niet”, zo laat de touroperator weten. Informeren Eigenaar en reisexpert Henk Swama: “Ondanks dat deze periode een andere kijk op het werken in de reisbranche geeft, zorgt het ook voor nieuwe inzichten. Het werk wat we het liefste doen blijkt belangrijker dan ooit en de waardering van de klanten is vaak een echte opsteker. Waar we altijd proberen te zorgen voor een lach na de reis, hopen we dat we onze klanten nu zo goed mogelijk kunnen informeren over de lastige situaties die ontstaan. En met succes!” Ook de werksituatie is ietwat anders geworden. Joyce Panman: “Afwisselend werken we, op gepaste afstand, met zijn allen op kantoor en wanneer we niet op kantoor zijn werken we thuis. Vooral kinderen en huisdieren zijn hier blij mee, maar het directe contact met de collega’s mis ik wel. De korte lijntjes op kantoor gaan nu vaak digitaal. Aanpassen en meeveren met de situatie is nu wel heel belangrijk.”

Henk Swama (Tekst gaat verder onder de advertentie)

image
image

Niet stilgezeten Innovatie is een term die nu steeds vaker voorbijkomt. Willen we als reisbranche overleven dan is innovatie cruciaal. Tomas Tiekstra: “Natuurlijk hebben we niet stilgezeten. Samen met onze lokale partners over de hele wereld hebben we eens goed gekeken naar ons huidige aanbod. Welke reizen kunnen we blijven aanbieden, welke kunnen worden verbeterd en waar kunnen we vernieuwen? De uitkomst is dat vele reizen zijn aangepast en veel bestemmingen hebben er een aantal mooie voorbeeldreizen bijgekregen. Noem het een digitale facelift. Kijk vooral ook eens op onze website.” Nieuwe bestemmingen “Eén van onze nieuwe bestemmingen is de Filipijnen”, aldus Rutger Strikwerda. “Deze mooie bestemming zat nog niet in ons bestemmingsaanbod, maar is een goede aanvulling op bijvoorbeeld Indonesië, Thailand en Maleisië. De diversiteit van de Filipijnen is perfect voor een maatwerkreis. En zeg nou zelf, wie wil er niet genieten van de mooiste stranden van Azië?” Naast deze nieuwe bestemming hebben de meeste andere bestemmingen wel een nieuwe voorbeeldreis er bijgekregen, of de reizen zijn aangepast. (tekst gaat verder onder de foto - Plaza de Armas Cusco Peru)

Andere mogelijkheden Omdat fysiek reizen niet mogelijk is, heeft Yaxa Reizen andere mogelijkheden moeten verkennen om toch een beetje op reis te gaan en up-to-date te blijven. Hiske Dijkstra: “Webinars, gegeven door bijvoorbeeld verkeersbureaus en onze lokale partners, boden een goede uitkomst. Zo zijn we heel Zuid-Amerika doorgereisd tijdens meerdere webinars van onze partner. Nieuwe plekken, nieuwe accommodaties en een kleine opfrisbeurt. Ideaal om dit toch mee te kunnen krijgen op deze manier. Toch hopen we dat we weer fysiek op reis mogen om de bestemmingen nog beter te leren kennen.” Schouders eronder “We zijn het er allemaal over eens dat het werken in de reiswereld wel eens leuker is geweest. Echter, zonder een positieve instelling komen we nergens. Ook wij hebben zin in de toekomst. Zin in het organiseren van de mooiste verre reizen, stedentrips, strandvakanties, selfdrives of zelfs wereldreizen. Laten we allemaal onze schouders eronder zetten en hopen dat de nabije toekomst weer rooskleurig is. Samen staan we sterk, en samen gaan we er zo snel mogelijk weer heel wat moois van maken”, aldus het team van Yaxa.

Joyce Panman

Thomas Tiekstra

Hiske Dijkstra

Rutger Strikwerda

Deel dit artikel