“Ik ga liever morgen naar Gran Canaria, dan naar de Intratuin”

Door: Dylan Cinjee

Direct nadat het reisadvies voor de Canarische Eilanden werd versoepeld hield TUI een inspectiereis naar Gran Canaria en Tenerife. TravelPro sprak enkele reisprofessionals die gelijk hun kans grepen om weer op reis te kunnen.

Het was een korte maar krachtige reis. Ik kreeg vorige week zaterdag te horen dat ik mee mocht op TUI-inspectiereis en heb toen die maandag daarna een test gedaan. Daarnaast moesten we ook de QR-code voor Spanje invullen en een gezondheidsverklaring regelen. Je moet best wel wat dingen doen voordat je op reis kan, maar dat is voor Curaçao niet anders en alleen maar goed voor de veiligheid. De insteek van de reis was dat we gingen vloggen en onze ervaringen deelden op social media, maar na het bericht van Mark Rutte werd die opdracht ingetrokken. We bewaren nu de content voor een geschikter moment”, laat Jolanda de Koning (Reisbureau Apollo at Home) weten. Sfeer De Koning was al eerder op Gran Canaria geweest en kon goed het verschil zien met de vorige keer. “Het was heel rustig op het eiland en je moest goed zoeken naar barretjes en restaurants die wel open waren. Op het strand bij het Hard Rock Café waren wel wat tenten open, waar je ook ’s avonds wat kon eten en kon luisteren naar muziek. Ook het Hard Rock Café zelf was gewoon geopend en werd je getemperatuurd als je naar binnen ging. We hebben ook nog een bezoek gebracht aan het hotel Eugenia Victoria. Het hotel is gerenoveerd en dat was heel gaaf om te zien. Zelf sliepen we in TUI Blue Bahia Feliz en het hotel zat voor ongeveer 60% vol. Andere reisprofessionals sliepen onder meer in RIU en die was ook redelijk bezet. In Costa Meloneras was het wel iets drukker op de boulevard en was er ook wat meer sfeer doordat de restaurants wat voller zaten.”

Maatregelen “Qua coronamaatregelen hebben ze het super geregeld op Gran Canaria. Bij aankomst in Spanje wordt de QR-code gescand, daarna krijg je gelijk een e-mail met instructies wat je moet doen als je klachten krijgt. In de hotels worden gasten getemperatuurd bij binnenkomst, maar ook als je naar het restaurant gaat of naar de spa. Daarnaast moet je bijna overal een mondkapje op waar het wat drukker kan zijn. De regels zijn dus een stuk strenger dan bij ons in Nederland. Ik snap er dus ook echt niks van dat het wordt afgeraden om hier op vakantie te gaan. We hebben een auto gehuurd en zijn daarmee het binnenland ingetrokken, dat was onwijs mooi. Op de tweede dag hebben we een fiets gehuurd, maar dan zie je toch wat duidelijker dat er veel dicht is op dit moment. We hebben op een terrasje gezeten bij een Nederlandse ondernemer die al achttien jaar een eigen zaak heeft op Gran Canaria die al maanden geen Nederlanders meer had gezien. De verhalen die je dan hoort zijn wel schrijnend, nu ook de Engelsen weer niet mogen reizen.” Aanrader “Klanten die nu naar Gran Canaria willen, zou ik aanraden om all inclusive te boeken. Voornamelijk omdat er een beperkt aantal restaurants en barretjes geopend is op het eiland. Als je het koude Nederlandse weer wil ontvluchten en gewoon heerlijk een week of twee op het strand wil liggen, dan zou ik het zeker aanraden. Voor de persconferentie van Rutte was er wel animo voor de Canarische Eilanden, op dit moment valt het tegen. Een aantal collega’s heeft tijdens de reis ook nare reacties gekregen op hun foto’s op social media. Ik denk dat dat ook een reden is voor klanten om niet te boeken, omdat je al gauw veroordeeld wordt. Ik ben dus ook benieuwd of we de hele winter nog kunnen afreizen naar de Canarische Eilanden. Terugkomend op de reis vond ik alles supergoed geregeld. Overal wordt netjes rekening mee gehouden en je hoeft je nergens zorgen over te maken. Ik ga tien keer liever morgen naar Gran Canaria, dan naar de Intratuin waar iedereen in je nek loopt te hijgen. Er is genoeg te doen, je kan gewoon een auto huren en er zijn ook enkele excursies te boeken. Houd er wel rekening mee dat niet alles open is, maar je kan nog steeds heerlijk genieten.”

“Reizen naar Gran Canaria is heerlijk, maar wel anders op dit moment”

Brigitte Verheijen (ZRA bij Travel Counsellors) is naar Gran Canaria geweest en heeft voor vertrek gebruikgemaakt van de snelteststraat op Schiphol.

“We konden op de dag van vertrek ’s ochtends op de parkeerplaats van Quick Parking een sneltest doen. Ik moest met de auto naar de parkeerplaats, waar een grote tent was opgebouwd. In die tent waren parkeervakken ingericht waar een medewerker de test kwam afnemen. Ik kon gewoon in de auto blijven zitten en na de test gelijk de auto parkeren bij Quick Parking en met de shuttle naar Schiphol. Veel klanten vinden de PCR-test toch wat ingewikkeld, maar op deze manier wordt het gewoon onderdeel van de reis. Ik ben al vaker op Gran Canaria geweest en was dus heel benieuwd hoe de situatie nu op het eiland is. Deze reis was ook bedoeld om ons te late zien hoe Gran Canaria omgaat met de coronacrisis en hoe je er vakantie kan vieren.” Aanbod “Op dit moment moet je op Gran Canaria ook op straat een mondkapje dragen. We sliepen in het RIU Gran Canaria en daar werd bij binnenkomst je temperatuur gemeten. Uiteraard moest je ook overal je handen ontsmetten en wel alles goed schoongemaakt. Het was gezellig druk op het eiland, dus als een klant deze winter op zoek is naar zon, zee en gewoon relaxen dan zou ik zeker Gran Canaria aanraden. Houd er wel rekening mee dat er veel gesloten is op het eiland, maar is nog steeds gelegenheid om ergens op een terras te gaan zitten of ergens wat te eten. Het aanbod is alleen wat beperkter. Je moet gewoon eerlijk zijn naar je klant toe en de bestemming niet verkopen aan iemand die graag het nachtleven van Gran Canaria wil ontdekken op dit moment. We hebben tijdens de reis een auto gehuurd en heb vooral de badplaatsen bezocht om te kijken hoe de situatie daar op dit moment is. Ook daar kon je goed het verschil zien. In de plaats Puerto Rico was bijna alles gesloten, maar op de boulevard van Puerto de Mogán was er wel veel geopend en was het gezellig druk.” Relax “Ik denk dat nu we de winter ingaan veel klanten verlangen naar de zon. Als je niet voor het nachtleven gaat, maar gewoon voor een relax-vakantie dan is Gran Canaria prima te doen. Toch merk ik dat na de uitspraak van Rutte er weinig animo is. Ik krijg op dit moment wel aanvragen voor Curaçao, maar niet voor de Canarische Eilanden terwijl dat ook code geel is. Zolang iedereen zijn verstand maar gebruikt en zich gewoon aan de regels houdt, kan iedereen prima reizen naar code geel-gebieden. Ik vind het zo jammer, ook voor de mensen op het eiland. Iedereen staat te springen om toeristen, maar niemand lijkt in de gaten te hebben dat als het zo doorgaat er straks geen toerisme en reisbranche meer is. Voor collega’s die niet mee zijn geweest op reis zou ik zeggen wees eerlijk naar je klant toe. Reizen naar Gran Canaria is heerlijk, maar wel anders op dit moment.”

“Er lopen een stuk minder mensen op straat dan hier in Nederland”

Naast de TUI-inspectiereis naar Gran Canaria is er ook een groep reisprofessionals op reis geweest naar Tenerife. Een daarvan is Giovana Thakoerpersad (Reisbureaumedewerker TUI) die ook pas enkele dagen voor de reis wist dat ze zou gaan. “Op Schiphol was het een stuk rustiger dan normaal. Overal zijn looproutes aangegeven, daarnaast moet je overal met een mondkapje lopen en uiteraard moet je de anderhalve meter afstand naleven. Kortom, heel overzichtelijk. Het is even wennen om de hele tijd een mondkapje op te hebben. In het vliegtuig mocht je enkel je mondkapje af als je iets aan het nuttigen was. De crew kwam minder vaak langs, maar al met al zie ik weinig verschil behalve het mondkapje. Boarden ging trouwens nu van achter naar voren (per rij) zodat je minder met elkaar in contact zou komen.”

Rustig Thakoerpersad was nog niet eerder op Tenerife geweest. “Het was mijn eerste keer, dus kon het niet vergelijken. Wel heb ik mij laten vertellen dat het een stuk rustiger was. De sfeer was heel ontspannen. Er lopen een stuk minder mensen op straat dan hier in Nederland. Iedereen draagt zijn mondkapje behalve als je zit, want dan mag je mondkapje af. Ook houdt iedereen goed rekening met de afstand, omdat iedereen dat doet word je er zelf meer bewust van. RIU Buenavista en RIU Palace Tenerife waren beiden voor ongeveer 60% vol. Voor het eten moest je handen ontsmetten en je temperatuur werd gemeten. Ook in het hotel waren er looproutes aangegeven. In de lift mocht je met maximaal twee personen. In de badplaatsen, Costa Adeje, Playa de las Americas en Los Christianos waren er veel winkels en restaurants gesloten, hier en daar was er wat open. In de hoofdstad Santa Cruz was wel alles open maar hier waren voornamelijk de lokale bewoners te vinden. Overdag zaten de terrasjes gezellig vol maar ‘s avonds was dit een stuk minder. Het personeel is overal heel vriendelijk en blij dat we er waren.” Huur een auto “Op de eerste dag hebben we lekker gerelaxed bij RIU Buenavista en 's avonds zijn we over de boulevard van Playa de las Americas gelopen. Hier was veel dicht dus we waren snel terug helaas. We hebben tijdens de reis ook een auto gehuurd en zijn naar de vulkaan El Teide gereden. Dat is ook gelijk een tip. Verkoop zeker een huurauto erbij, want het maakt je reis op Tenerife nog specialer. Alleen al de rit is bijzonder, je gaat meer dan twee kilometer naar boven. Onderweg zijn er verschillende punten om foto's te kunnen maken en om van het uitzicht te kunnen genieten. We hadden vooraf de kabelbaan geboekt, deze is maar tot 14.00 uur open en zijn daarmee naar boven gegaan. De cabine van de kabelbaan wordt elke keer grondig gereinigd na het afzetten van de gasten. Boven hebben we een wandeling gemaakt van ruim een uur heen en terug. Aan het einde van de dag zijn we nog een uurtje op het strand van Playa de las Americas geweest. Enkele collega’s hebben een boottocht gemaakt, waarbij ze walvissen en dolfijnen hebben gespot. Naast een rit over het eiland hebben we ook hotels bezocht, waaronder Parque Santiago, Scene Vanilla Garden en TIME TO SMILE Coral Dreams. Op het moment dat bekend werd dat de Canarische eilanden geel werden, kregen we flink wat aanvragen van klanten die er graag naartoe op vakantie wilden. Sommige klanten hadden al een boeking staan en waren blij dat het door ging.”

“Laat zien hoe mooi onze branche is en dat je prima op vakantie kunt”

In dezelfde periode als de TUI-inspectiereis heeft Maurice Ouwens (Product Manager TUI) een last minute geboekt naar Tenerife. Voor TravelPro reden genoeg om te vragen hoe het is om daar daadwerkelijk vakantie te vieren. “Aangezien het reisadvies kort voor vertrek was aangepast van oranje naar geel hebben we erg last minute geboekt. Mijn dochter en ik zijn met de eerste vlucht van TUI naar Tenerife gevlogen voor een korte vakantie. Op vrijdagmiddag was de reis geboekt en op zondag was het vertrek al. Normaal gesproken boek ik mijn reizen wat verder vooruit, maar ik wilde deze aanbieding niet voorbij laten gaan. Vooraf volgde duidelijke informatie vanuit TUI over waar en wanneer wij onze coronatest konden doen. Een aantal uur voor vertrek konden wij terecht op de TUI Parking vlakbij Schiphol. Er werd geen specifieke tijd voorgeschreven en met deze sneltest ontvang je in ongeveer 20 minuten de uitslag. Je hebt de mogelijkheid om hier direct te parkeren en vervolgens met de transferbus naar de luchthaven te reizen. Je kunt ook na de test zelf richting Schiphol rijden om daar eventueel afgezet te worden. Er stond een rij met zo’n 20 auto’s voor mij wat ongeveer een half uur wachttijd opleverde. Eenmaal in de overdekte tent aangekomen krijg je een plek aangewezen waarop je vervolgens vanuit je auto getest wordt. Binnen enkele minuten kun je vervolgens weer vetrekken en de uitslag wordt per mail doorgestuurd. Bij de check-in op Schiphol konden wij vervolgens onze mail laten zien dat wij negatief getest waren. Het zorgde voor een prettig gevoel aan boord dat iedereen negatief getest was.”

Discussie “De ervaring die wij hebben gehad van de reis was erg goed. We vonden het heel fijn om weer op reis te kunnen. Door de maatregelen die zowel op Schiphol, aan boord van het vliegtuig en op de bestemming zijn genomen hebben wij ons geen moment onveilig gevoeld. We voelden ons zelfs prettiger op de bestemming dan op dit moment in Nederland. Op Tenerife word je temperatuur gemeten en dien je je QR code te laten zien die je ontvangt na het invullen van je gezondheidsverklaring. Het is hier de normaalste zaak van de wereld om een mondkapje te dragen, wat ook erg snel went. Je kunt je haast niet voorstellen dat we daar in Nederland zo’n discussie van maken. Ik was niet nog niet eerder op Tenerife geweest, maar het was er duidelijk niet druk. Veel hotels, winkels en restaurants zijn gesloten aangezien er veel minder toeristen zijn dan normaal gesproken het geval is. Er is wel voldoende open voor de toeristen die er wel zijn, waardoor er nog genoeg te kiezen valt. Er zijn voldoende restaurants om te eten en ook genoeg supermarkten te vinden om je boodschappen te kunnen doen.” Welkom “De sfeer op het eiland is erg goed. Je merkt dat het veel rustiger is, maar de mensen die er zijn willen er graag vakantie vieren. Er wordt alles aan gedaan om dit op een verantwoorde manier te laten plaatsvinden en naar mijn mening gaat dit erg goed. Ik voelde me erg welkom overal en de lokale mensen zijn enorm blij met de toeristen die er wél zijn. Je dient overal een mondkapje te dragen behalve aan tafel in het restaurant/de bar en langs het zwembad of op het strand. Uiteraard wordt ook hier rekening gehouden met de social distancing en sluiten de bars ’s avonds om 23.00 uur. Bij de excursies wordt ook rekening gehouden met een maximale capaciteit aan boord van een boot, zodat je niet met te veel mensen dicht op elkaar komt te zitten. Door de coronamaatregelen zijn ook de bekende parken als Siam Park en het Loro Park gesloten. Wij verbleven in het Hovima La Pinta hotel en hebben erg genoten van ons verblijf. Dit is momenteel het enige hotel van HOVIMA wat geopend is op Tenerife. Iedere ochtend worden alle ligbedjes bij het zwembad ontsmet, wat er gelukkig ook voor zorgde dat er geen handdoeken in de vroege ochtend gelegd kunnen worden. Je dient er wel rekening mee te houden dat er bepaalde faciliteiten gesloten zijn en dat het entertainment momenteel anders wordt ingevuld dan normaal. Zo is er bijvoorbeeld geen livemuziek om de mensen niet aan te moedigen te gaan dansen.” Geen moment onveilig “Waar wij normaal gesproken met het gezin altijd een auto huren om lekker op eigen gelegenheid de bestemming te ontdekken hebben we er nu voor gekozen om vooral bij het hotel te blijven. Het was hier prima op orde en we voelden ons hier veilig. In het hotel was het niet heel erg druk en ook op het strand hadden we ontzettend veel ruimte. We zoeken momenteel bewust de drukte niet op en deze korte vader-dochter vakantie stond vooral in het teken van relaxen en quality time. Hoogtepunt van de reis? Mijn dochter zou zeggen de minidisco en het zwemmen, maar het hoogtepunt was voor mij vooral dat we weer mochten reizen. Na zoveel maanden niet gereisd te hebben was het fijn om weer aan boord te stappen en het warme weer op te kunnen zoeken. Wat hebben we dit gemist. Het was fijn om te ervaren dat je op dit moment prima vakantie kunt vieren. Uiteraard rekening houdend met alle maatregelen hebben wij vooral heel veel plezier gemaakt en genoten. Ik zou iedereen die zich daar op dit moment prettig bij voelt kunnen aanraden om op reis te gaan. Je merkt dat er enorm veel maatregelen zijn genomen om dit op een zo’n verantwoorde manier te laten plaatsvinden. Daarnaast is het op veel plekken nog nooit zo rustig geweest, wat voor veel mensen toch bijdraagt aan een prettige vakantiebeleving. Je ziet dat er nog steeds enorm veel behoefte is om op reis te gaan en iedereen past zich erg snel aan naar de omstandigheden. Ik heb me geen moment onveilig gevoeld en zou zo weer op reis gaan. Zoek van tevoren goed uit wat de lokale maatregelen zijn aangezien dit per land kan verschillen. Plan ter plaatse iets meer vooruit omdat reserveren vaak een vereiste is. Als laatste zou ik vooral niet willen toegeven aan de vakantieschaamte die je op dit moment haast zou krijgen, zelfs naar gele gebieden. Daar moeten we van af. Laat vooral zien hoe mooi onze branche is en dat je ondanks alle maatregelen prima op vakantie kunt.”