Jitske Roos bouwt platform verder uit

“Als jij erin gelooft, moet je het gewoon proberen”

Door: Sharon Evers


Het begon zo’n acht maanden geleden toen Jitske Roos zich het lot van de Nederlandse bloementelers aantrok en het initiatief - hulp voor de tulp - lanceerde via de website pakketzenden.nl. Inmiddels hebben de tulpen plaatsgemaakt voor een uitgebreid aanbod en heeft zij een duidelijke boodschap voor ondernemers.

Roos is geen onbekende in de reisbranche en als consultant betrokken bij veel reisbranche gelieerde bedrijven. Toen het coronavirus in maart de wereld stillegde en ook de Nederlandse bloementelers hun teelt niet konden exporteren, waardoor zij de bloemen moesten vernietigen, trok Roos aan de bel. Ze schoot tot hulp door de bloemen, die direct van het land kwamen, meteen te versturen naar klanten. En zo werd hulp voor de tulp in het leven geroepen. “Ik heb het geluk te beschikken over een groot netwerk, want binnen 48 uur was het geregeld. En binnen 19 minuten na het versturen van de eerste mail had ik al vier boeketten verkocht.” Uiteindelijk verkocht ze duizenden tulpen in amper vijf weken. “Dat was ontzettend leuk, ook door de leuke, hartverwarmende boodschappen op de kaartjes die erbij werden verstuurd.” Commercieel Toen het tulpenseizoen was afgelopen, hield het voor Roos niet op. De website, die voor de initiatiefneemster vooral een fijn, warm en gezellig gevoel moet geven, is inmiddels flink geladen met allerlei producten waar zowel consumenten als bedrijven blij van worden. “De ene keer krijg ik een specifieke aanvraag en ga ik op zoek naar die producten, als ik ze nog niet in mijn assortiment heb en een andere keer zie ik zelf leuke producten die goed passen in het aanbod en benader ik de leverancier/fabrikant. Achter alle producten zitten leveranciers waarmee ik een klik heb en die met mij meedenken. Mijn leveranciers zijn niche-spelers in hun vakgebied, ook ondernemers, waardoor ik korte lijntjes heb en we elkaar de business gunnen, dat vind ik belangrijk. Door dit op te zetten, ben ik er ook achter gekomen dat het voor iedereen mogelijk is, om een nieuwe business op te zetten in een totaal nieuwe tak van sport. Acht maanden geleden wist ik nog weinig van de diverse formaten van verzenddozen, de diversiteit in portokosten en welke btw je dient te bereken op basis van de producten die je verzendt. Je dient wel leergierig en nieuwsgierig te zijn om nieuwe informatie tot je te nemen en dit mee te nemen naar de praktijk. Wat ik iedereen wil meegeven; durf buiten je bestaande kaders te denken, maak een plan, maar nog belangrijker ga over tot de doe-fase; kom in actie.” Creativiteit Pakketzenden.nl komt overigens niet geheel uit de lucht vallen, want het bedenken van cadeaus voor zakelijke relaties heeft altijd al de interesse van Roos gehad. “In voorgaande B2B-functies werkte ik voornamelijk aan de voorkant en had ik veel klantcontact, dus bij events of andere feestelijke gelegenheden bedacht ik meestal de relatiegeschenken, omdat ik de klanten echt goed kende. Op dit moment vervul ik onder meer ook de rol van productmanager van Pakketzenden.nl, op basis van mijn creativiteit stel ik producten samen. Natuurlijk kijk ik naar de behoeftes van dit moment, nu ben ik bijvoorbeeld druk met cadeaus voor sinterklaas en kerst: Sint Post is een ware hit. Om nieuwe klanten te vinden, denk ik in mogelijke doelgroepen in combinatie met een aantal specifieke producten voor die doelgroepen. Ik ga direct over tot de doe-fase door hen te mailen. Hierdoor weet ik vrij snel of er potentie zit in deze nieuwe doelgroep en of mijn product een kans van slagen heeft.”

Jitske Roos


“Of ik risico loop? Zeker, omdat ik alles zelf inkoop op het moment dat de order is verkocht”

Ondernemersrisico “Of ik risico loop? Zeker, omdat ik alles zelf inkoop op het moment dat de order is verkocht. Maar als ik het snel geleverd wil hebben, moet ik wel direct betalen ondanks dat mijn klanten nog niet aan mij hebben betaald. En er ligt een risico buiten mijn ‘macht’; namelijk het moment dat het cadeau wordt afgegeven aan de verzendhuizen en het bezorgt dient te worden bij de ontvanger. Maar ik vind dit risico wel te overzien, het hoort bij ondernemen.” Daarnaast steekt Roos ook graag zelf de handen uit de mouwen en is ze soms betrokken bij het hele verwerkingsproces; van inkoop tot het verpakken ervan, maar ook van het kaartje tot het verzenden. “Maar soms doe ik dit ook samen met een partner, dat is afhankelijk van de marge en de kosten. Ik maak continu de afweging.” Blijf denken in kansen Roos: “Veel bedrijven zitten nu in een impasse door de coronacrisis, maar ik vind juist dat je nu zelf aan zet bent om iets nieuws te bouwen als je daar de ruimte voor hebt. Als jij erin gelooft, moet je het gewoon proberen. Slaat het aan dan heb je geluk en anders pech, maar je hebt het wel geprobeerd en een kans gegeven die je ook nieuwe inzichten oplevert. Een goed voorbeeld vind ik Frangken Tuhumena (CEO 333travel), hij is samen met zijn zoon een coronasnelteststraat begonnen. Fantastisch. Ik pas zelf ook in dit straatje. Ik werkte voor de crisis fulltime als consultant, maar doordat de reisbranche instortte, stortte mijn werk ook deels in. Ik heb mijzelf toen anderhalve week de tijd gegeven om te wennen aan deze nieuwe situatie en ben gaan brainstormen wat ik, vanuit mijn marketing, sales en communicatie-expertises nog meer kon gaan doen. Pakketzenden.nl werd op 1 april 2020 geboren. Overigens heb ik nog een aantal andere ideeën, die ook goed aansluiten bij de tijd waarin we nu met elkaar leven en ik zie deze ideeën als ‘waardevolle kansen’, maar de tijd ontbreekt mij.” Cadeautjes Denk nu niet dat de site staat en Roos er geen omkijken maar naar heeft. “Zeker niet, het aanbod evalueer ik continu en ik speel in op mogelijke behoeftes voor bedrijven. Zo heb ik onlangs een tool aan mijn website toegevoegd voor bedrijven. Bedrijven krijgen in een besloten omgeving een eigen bedrijfspagina. Alle medewerkers krijgen een eigen inlog, waarmee zij voor een x-bedrag (vanaf € 10) uit het assortiment aan cadeauartikelen kunnen kiezen, die gekozen zijn door de werkgever. Hierdoor bepaalt de werkgever niet wat dat ene cadeautje wordt, maar bepaal je het als medewerker zelf. Daarnaast is er een verjaardagservice toegevoegd. Daar waar normaal gesproken op kantoor wordt getrakteerd en de jarige een cadeautje krijgt, kunnen werkgevers er nu voor kiezen om een lijst met namen, geboortedata et cetera bij mij aan te leveren en we stellen samen een cadeau samen, vervolgens zorg ik ervoor dat de medewerker op zijn verjaardag het cadeau krijgt thuisgestuurd.”

Deel dit artikel