Special Duitsland

Duitsland: Het echte ‘Wanderlust’-gevoel

© TMWB/Gregor Lengler

Op donderdag 26 november vond de Digital Germany Roundtables plaats. Het Duits Verkeersbureau in Amsterdam en de Duitse Nationale Dienst voor Toerisme in Brussel presenteerden samen met twaalf Duitse partners actuele trends, nieuws en aanbiedingen.

Hoewel de Duitse toerismesector hard is geraakt door de coronacrisis, blijft Duitsland een populaire bestemming voor Nederlanders en Belgen. Uit de eerste overnachtingscijfers blijkt dat Nederlanders sinds half juni hun weg naar Duitsland weer gevonden hebben, hoewel het aantal overnachtingen lager was dan in de zomer van 2019. Midden september bleek het aantal overnachtingen slechts 17% lager dan vorig jaar en dat terwijl er in verschillende provincies een negatief reisadvies gold. Het aantal overnachtingen op campings groeide zelfs met 6% vanuit Nederland en met 2,5% vanuit België. Nederland en België behoren dan ook tot de top-recovery markten voor het toerisme in Duitsland. Juist in deze tijd kijken het Duits Verkeersbureau en de Duitse Nationale Dienst voor Toerisme naar nieuwe kansen en doelgroepen. Benieuwd naar de strategie en mogelijke aanknopingspunten? Lees dan snel verder! Wanderlust-gevoel De coronacrisis is een enorme uitdaging voor de toerismesector en heeft de wereld van de reiziger op zijn kop gezet. Toch kijken het Duits Verkeersbureau en de Duitse Nationale Dienst voor Toerisme hoopvol naar de toekomst: “In de eerste plaats is het echte ‘Wanderlust’-gevoel onder Nederlanders en Belgen onverminderd sterk. Het positieve imago van Duitsland werkt ook na de gedeeltelijke lockdown in ons voordeel”, laat Michaela Klare, directeur van het Duits Verkeersbureau en Regionaal Manager NWE weten. Duitsland staat wereldwijd bekend als een veilige bestemming met toch al hoge hygiëne standaarden. Misschien juist daarom een tikkeltje saai? Niets is minder waar. Meer dan een derde van Duitsland bestaat uit beschermd natuurgebied, waaronder 16 nationale parken, 103 natuurparken en 16 UNESCO-biosfeerreservaten. De enorme rijkdom aan ongerepte natuur sluit goed aan bij trend nummer twee: duurzaamheid. De belangstelling voor milieuvriendelijke vakanties neemt toe en de veelzijdige Duitse natuurbestemmingen komen tegemoet aan deze behoefte. Een leuk feitje is dat Nederlanders en Belgen bovengemiddeld gemotiveerd zijn voor natuur- en outdooractiviteiten in Duitsland. In dit duurzame plaatje past een vakanatie dichter bij huis en binnen de grenzen van Europa. Met maar liefst 80% van de overnachtingen is Europa de belangrijkste markt voor Duitsland, Nederland en België zijn met een totaal van 17% onmisbaar. Opvallend genoeg blijken de citytrippers verder het meest enthousiast in de startblokken te staan. Juist de hoogopgeleide stedelijke en jongere doelgroep kan niet wachten om nieuwe steden te ontdekken en wil het liefst binnen 6 maanden op reis. Geen wonder toch? De huidige omstandigheden van de gedeeltelijke lockdown versterken het ‘wanderlust’-gevoel van velen!

© Schwäbische Alb Tourismus/Gregor Lengler

Vier thematische campagnes De zojuist genoemde trends zijn niet onopgemerkt gebleven bij het Duits Verkeersbureau en de Duitse Nationale Dienst voor Toerisme. Zo zijn de trends terug te zien in de strategie voor vier thematische campagnes. De Duitse natuur speelt in elke campagne een belangrijke rol, vooral in de voortzetting van de actieve natuurcampagne #WanderlustGermany. Ruige bergketens, glooiende wijngaarden, idyllische rivieren en uitgestrekte witte stranden: Duitsland heeft voor ieder wat wils! De campagne German.Spa.Tradition zet verder verschillende Duitse kuuroorden en badplaatsen in het zonnetje. Nu denken veel mensen meteen aan zwembaden en sauna’s, maar Duitse kuuroorden betekenen veel meer dan dat. Deze historische plaatsen (‘Erholungsorte’ op z’n Duits) zijn vaak verbonden met een uitgebreid netwerk aan wandelroutes langs heerlijke bronnen en door gezonde lucht. Naast kuuroorden besteden het Duits Verkeersbureau en de Duitse Nationale Dienst voor Toerisme komend jaar extra aandacht aan de authenticiteit van Duitse steden en stadjes. De Nederlandse en Belgische citytrippers worden door de German.Local.Culture-campagne verrast met groene stadsparken, eeuwenoude tradities en gewoontes, traditionele ambachten en bovenal... de zo gemiste persoonlijke ontmoeting. De ongeduldige citytripper zal na de gedeeltelijke lockdown niet teleurgesteld worden. De Feel.Good-campagne sluit tot slot goed aan bij het thema duurzaamheid. Zo heeft Duitsland maar liefst 3000 gecertificeerde accommodaties op dit gebied. Verrassend Duitsland De coronacrisis heeft de reisbranche ingrijpend veranderd. Tegelijkertijd is het echte ‘Wanderlust’-gevoel alleen maar sterker geworden. In 2021 plannen het Duits Verkeersbureau en de Duitse Nationale Dienst voor Toerisme wederom te inspireren met onvergetelijke belevenissen in het veilige - en toch bovenal - verrassende Duitsland.

Deel dit artikel