Innoveren voor een positieve impact voor de toekomst van reizen

Door: Arjen Lutgendorff


Vernieuwen en verbeteren met een positieve impact voor de toekomst van reizen, dat is wat de initiatiefnemers zoeken en wat de vijf geselecteerde startups beogen die zich presenteerden tijdens de Demo Day van het travel startup event Travel Impact Accelerator. Zij presenteerde hun reisinnovatie aan het breder publiek dat met zo’n 250 kijker massaal meekeek via een livestream.

Travel Impact Lab? Stichting Travel Impact Lab is een initiatief van diverse organisaties binnen en buiten de reisbranche dat in 2018 werd gelanceerd. De initiatiefnemers laten op de website weten dat ze klaar zijn met de oude mentaliteit van korte termijn, schaarste en competitie. “We voelen de sterke behoefte om te ondernemen en experimenteren vanuit een andere set waarden: overvloed, verbondenheid en positieve impact. Daarbij worden gevestigde organisaties, start-ups, onderwijs, pioniers en anderen met elkaar verbonden. Stichting Travel Impact Lab helpt start-ups op gang en zet bestaande reisorganisaties om toekomstbestendig te worden. Als we willen dat de generaties na ons óók kunnen blijven reizen, moeten we nú innoveren. Ons streven is dat elke reis bijdraagt aan een betere wereld.”

50 aanmeldingen Op de wereldwijde oproep van Travel Impact Accelerator naar startups kwamen meer dan 50 aanmeldingen. Daaruit zijn de vijf beste geselecteerd voor deelname aan het Travel Impact Accelerator-programma: een twaalf weken durend traject waar ze naast financiering, gerichte trainingen, 1-op-1 coaching en mentoring krijgen door experts van binnen en buiten de reisbranche. Over de startups De vijf startups ontwikkelen zowel B2C- als B2B oplossingen, uiteenlopend van: het aanbieden van videocalls en (virtuele) rondleidingen met een local, een platform dat travel influencers in staat stelt om complete reispakketten te verkopen; A.I software die reisaanbieders helpt om het verkoopproces te verbeteren; een oplossing om do-it-yourself reisroutes te bouwen en een service die airlines en treinmaatschappijen helpt om bij annuleringen en vertragingen hun passagiers geautomatiseerd de vouchers te geven waar ze recht op hebben. De investeerders van dit programma zijn Transavia, ANWB, Riksja Travel en Zwitserland Toerisme.

Smart Flight Solutions Smart Flight Solutions was het eerste bedrijf dat aan het woord kwam. Miranda de Vries liet de kijkers weten dat het bedrijf inspeelt op één van de grootste ergernissen onder reizigers, namelijk vluchtvertragingen en -annuleringen. In de aanloop naar Miranda haar presentatie liet Oliver Newton (Strategic Network Planning Manager Transavia) weten dat Smart Flight Solution een pilot gaat draaien bij Transavia. “Zij bieden een oplossing om de customer experience te verbeteren, kosten terug te brengen en verder te digitaliseren.” De Vries: “Een aantal jaar geleden was ik op mijn vlucht aan het wachten om op vakantie te gaan, maar er werd omgeroepen dat er een vertraging was van meer dan twee uur was. Er werd een voucher beloofd om iets te eten te halen, maar uiteindelijk kregen we niks. Nog niet eens een kopje koffie. Wat mij het meest irriteerde, was dat er totaal niet werd gecommuniceerd door de airline. Dat zorgde voor een gefrustreerd begin van mijn vakantie. Op zich was het geen ontzettend grote ramp, maar stel dat je een hele belangrijke business meeting mist of de bruiloft van je beste vriend. Ik ben niet de enige met deze klachten, want jaarlijks heeft 4% van alle vluchten wereldwijd te maken met vertragingen van meer dan twee uur waardoor 176 miljoen mensen stranden op een luchthaven. De tijd dat het gemiddeld duurt om een hotelreservering te maken en naar het hotel te worden gebracht is gemiddeld langer dan twee uur. Ook voor airlines is een vertraging pijnlijk en een frustrerend proces. Alles wat er moet gebeuren, gebeurt meestal door een medewerk(st)er die gegevens uit allerlei systemen moet halen. Dit maakt het een behoorlijk inefficiënt en kostbaar proces. Als Smart Flight Solutions willen wij het minder frustrerend maken voor passagiers en airlines door innovatieve technologie. Wij zorgen automatisch voor vouchers waar passagiers recht op hebben bij een annulering of vertraging. De software daarvoor is makkelijk te integreren in de systemen van een airline waardoor passagiers bij de vouchers kunnen via de app of website. Het systeem is getest bij luchtvaartmaatschappij Latam en zorgde voor een enorme kostenreductie en de klanttevredenheid ging omhoog. Transportkosten kunnen worden gereduceerd met € 1,5 miljoen jaarlijks door simpelweg te weten waar iedere individuele passagier naartoe moet, het grondpersoneel kan van vier of vijf naar één en de wachttijd van de vertragingswaarschuwing totdat er een kamer is geboekt kan omlaag van 2,5 uur naar 27 minuten (zelfs in de drukte van Sao Paolo). Op dit moment overleggen we een pilot met Transavia, die het systeem wil gebruiken. Naast airlines is het ook mogelijk voor andere bedrijven om met ons systeem te werken, multiple travel companies. Op dit moment zijn we in overleg met Deutsche Bahn, het grootste treinbedrijf in Duitsland.”

Airtrotter Hoeveel internetpagina’s bezoek je gemiddeld wanneer je probeert een rondreis te boeken? De meeste deelnemers aan de livestream gaven aan twee tot 29 websites te bezoeken of zelfs meer dan 30 websites. Het was de vraag voorafgaand de presentatie van Airtrotter. Edith Hunting van Riksja introduceerde het bedrijf waarmee Riksja een pilot gaat draaien. “Als touroperator zien we dat mensen die hun reis zelf samenstellen onze hardst groeiende concurrenten zijn en met Airtrotter b2b kunnen we de wereld van zelf samenstellende consumenten connecten met onze wereld van touroperator-kennis. Dat biedt een scala aan nieuwe mogelijkheden.” Stefan Dammers (mede-oprichter Airtrotter): “Wij maken van jouw website een ‘money making machine’ en dat doen we al bij een aantal van onze klanten. Waarom houden onze klanten er zo van om met ons samen te werken? Dat is, omdat 80% van hun website-bezoekers ‘window shoppers’ zijn. Ze komen op de website voor inspiratie, maar maken nooit een enkele boeking. Het zijn de mensen die zelf hun reis samenstellen. Wij hebben onszelf afgevraagd waarom ze nooit op de website van onze klanten boeken. Dat komt doordat er op de websites van onze klanten alleen pakketreizen werden aangeboden, of er wordt alleen maar inspiratie gegeven en niet eens de mogelijkheid om te boeken óf ze bieden maar één element zoals de hotelboeking. De consument die zelf samenstelt, wil een complete reis boeken. De gemiddelde consument heeft 38 websites bezocht, voordat hij of zij één enkel boeking maakt. Op Airtrotter vind je het aanbod van al die 38 websites (en meer) waarmee je de gehele reis kunt samenstellen. Onze whitelabel oplossing is makkelijk te integreren op de website van onze klanten in de stijl en kleuren van hun keuze. Op dit moment hebben we al zeven b2b-klanten en binnen de komende twaalf maanden groeien we naar 25 b2b-klanten. In het eerste kwart van 2021 bieden we ook de mogelijkheid om de samengestelde reis als pakketreis te boeken.”

HelloElla: superpersoonlijke chatbot Voorafgaand de presentatie van HelloElla (opgericht door Valborg Korthals Altes en Nick Wevers) werden kijkers gevraagd; wat denken jullie dat de gemiddelde conversie is van website-bezoek naar een boeking voor een touroperator? Met het antwoord 0,4% in het achterhoofd startte Valborg haar presentatie. HelloElla werd daarbij aangekondigd als het bedrijf dat de conversie zal doen stijgen. Erik Spliet (ANWB) liet alvast weten sinds het begin erg enthousiast te zijn over het idee van HelloElla. “Door de chatbot-oplossing van HelloElla maken ze het mogelijk voor reisbedrijven om de marges te laten stijgen en aan de andere kant wordt zoeken en boeken makkelijker en leuker. Daarmee maken ze een eind aan overmatige keuze en weggegooid marketinggeld.” HelloElla presenteert zichzelf als de slimme digitale intake voor reisorganisaties om meer waardevolle leads te genereren. “Met onze chatbot voer je een gesprek met klanten over hun reiswensen en wat ze belangrijk vinden. 24/7 beschikbaar en volledig geautomatiseerd, maar met het gevoel van een superpersoonlijke service. Wij geloven dat dit de toekomst is in het boeken van reizen. Een manier om klanten die er zelf niet uitkomen persoonlijk en gericht met kleine stappen naar een boeking te leiden. Elke mooie deal die ooit gesloten is, elk huwelijk dat voltrokken is – alles begint met een gesprek.”

Ventoura 60% van de kijkers van de Travel Impact livestream-kijkers vindt inspiratie voor een volgende reis door vrienden, influencers en reisblogs, gevolgd door reisgidsen en -boeken (25%) en reisbureaus (14%). Deze vierde startup stelde de vraag: Waar vind jij normaal gesproken inspiratie voor een volgende reis? Yacob Siadatan (oprichter Ventoura) focust zich met zijn bedrijf op de marketing kant, maar ook op de manier waarop mensen boeken. Influencers kunnen samenwerken met Ventoura, dat zichzelf een marktplaats noemt waar mensen onafhankelijke avonturenervaringen, verblijven en dingen om te doen over de hele wereld kunnen ontdekken en boeken. “Voor influencers is het moeilijk om ervoor te zorgen dat hun volgers in één keer een reis kunnen boeken. Ik was zelf een influencer en had moeite om reizen te verkopen, dus vandaar dat ik hiermee ben begonnen.” Op de vraag hoe hij van plan is bezoekers op zijn website te krijgen, laat hij weten dat dat via de influencers zelf zal gaan. “De influencers plaatsen de link op hun website. Het is makkelijk om influencers te vinden. Ze vinden het platform geweldig. Ventoura geeft de tools waarmee je je omzet kunt opschalen en passief kunt verdienen.”

Hi, hi Guide Hubert Nijmeijer (mede-oprichter Hi, hi Guide) presenteerde met Hi, hi Guide een bedrijf waarmee hij de mogelijkheid biedt om in contact te komen met locals op meer dan 100 bestemmingen die je aan tips helpen. “Locals are the experts”, aldus Nijmeijer. “Wij geloven dat interactie met de lokale bevolking een reis onvergetelijk maakt. Door in contact te komen met de lokale bevolking, zullen onze perspectieven op de wereld zich verruimen, een beter begrip ontstaan en zullen er vrienden worden gemaakt. We zijn een community gedreven platform. Op het gebied van privat tour markets zitten we in de top 3. Als je een stad ontdekt met een local, zul je het DNA van de stad beter begrijpen. De lokale bevolking weet waar ze heen moeten en wat ze kunnen zien.” Het is mogelijk om via Hi, hi Guide een reis voor te bereiden door videobellen met een lokale bewoner. Je kan om adviezen vragen over alles waar je maar meer over wilt weten.” Op dit moment zijn er al zo’n 3.000 locals aangesloten bij bij Hi, hi Guide. Nieuw fonds: 100% focus op duurzaamheid Aangezien de eerste Travel Impact Accelerator een succes was, is er de lancering van een nieuw fonds aangekondigd: TIA Fund II. De eerste lichting startups werd gefinancierd uit TIA Fund I, een investeringsvehikel waarmee de aandeelhouders via converteerbare leningen in deze startups konden participeren. TIA Fund II wordt groter, met als doel twee batches startups en 8-10 startups per batch te financieren, en zal 100% focus hebben op duurzaamheid. Startups zullen worden geselecteerd op hun positieve impact (milieu / sociaal / economisch) voor de toekomst van reizen, evenals op hun schaalbaarheid (voor financieel rendement), bewezen tractie en sterkte van het team. De geselecteerde startups ontvangen een geldinvestering en een twaalf weken durend Accelerator-programma om snelle groei te garanderen door middel van partnerpilots, coaching, masterclasses en toegang tot een netwerk van meer dan 100 belangrijke spelers in de reisindustrie, investeerders en serieel ondernemers. Het merendeel van de investeerders van TIA Fund I is weer aan boord voor Fund II. Het is nog mogelijk voor geïnteresseerden om zich aan te sluiten als nieuwe investeerders.

Deel dit artikel