Reisagenten vieren feest

Ondanks dat we met z’n allen in de coronacrisis zitten, wordt er toch zo nu en dan een feestje gevierd. Een jubileum welteverstaan.

Door: Sharon Evers


"Het is mijn ‘ikigai’, mijn passie, missie en roeping en dát al 35 jaar”

Je hoort het vaak: de reisbranche heeft een bepaalde aantrekkingskracht. Noem het passie. Eenmaal werkzaam in de branche, dan zal je ‘m niet snel verlaten. TravelPro sprak drie dames die onlangs hun jubileum van respectievelijk 35 en 25 jaar mochten vieren.

Corine Ravestein (Eigenaar Vakantieparels) werkt 35 jaar in de reiswereld. Op de vraag waarom ben je gaan werken in de reiswereld, antwoordt ze: Het is mijn ‘ikigai’, mijn passie, missie en roeping en dát al 35 jaar. Jaren die zijn voorbijgevlogen, want wat is het een leuke branche. Ook al krijgen wij nu de harde klappen, we helpen elkaar daar waar we kunnen. Het is en blijft mensenwerk.” Wat maakt het werk zo leuk? “Niets is zo leuk als prachtige reizen verkopen, maar zeker ook om zelf bijzondere bestemmingen te bezoeken. Ik heb al veel landen gezien, schat zo rond de 75, en er komen er steeds meer bij. Zeker na het volgen van diverse webinars, die zijn ontzettend leuk en leerzaam. Ook al ben ik ergens al geweest, zowel de bestemming als ik zijn de afgelopen jaren veranderd. Up to date kan je nooit helemaal zijn, maar ik wil het wel proberen te benaderen. Dat ben ik aan mijn klanten verplicht en zien doet nog altijd verkopen… Ik wil het zout van het leven proeven, nieuwsgierig blijven. Ik geniet en leer nog iedere dag, zowel zakelijk als privé.” Wat vind je het allerleukste om te doen? “Vooral reizen op maat samenstellen, zodat onze klanten een onvergetelijke reis kunnen maken. Ze hebben vaak al veel van de wereld gezien, zijn duidelijk in wat ze wel en vooral ook niet wensen. Hoe tof is het om ze dan toch nog te kunnen verrassen met mooie pareltjes? Dat kan een hotel, restaurant, maar ook een bestemming zijn. Ik zeg ook regelmatig, wanneer een mooie aanvraag is bevestigd: ‘Het liefst reis ik met jullie mee in de handbagage’.”

Je hebt in al die jaren vast veel meegemaakt, wat zijn de diepte- en hoogtepunten? “Dieptepunten is uiteraard dit coronajaar, maar ook 9/11, diverse andere aanslagen en natuurrampen. Maar op persoonlijk vlak vind ik het zo triest om nu afscheid te moeten nemen van collega’s waarmee je al tientallen jaren mee samenwerkt en de mooiste reizen hebt geboekt. Er gaat zoveel reiskennis verloren. De markt trekt de komende jaren zeker weer aan, maar je trekt niet zomaar een nieuw blik met goed personeel open. Ik heb te doen met vriendinnen waarvan hun contract is beëindigd en nu op zoek moeten naar een andere baan buiten de reiswereld, terwijl hier hun hart ligt. Mijn hoogtepunten zijn de prachtige (studie) reizen en leuke feesten met collega’s. Dat missen we allemaal, merk ik om me heen. Naar de Vakantiebeurs kijk ik ook ieder jaar uit, stuiter de dagen ervoor al door het huis wie ik graag wil zien en van welke landen ik meer wil weten. Net ‘Alice in Wonderland’, maar komend jaar zal dat in april ook anders zijn.” Welke reizen zijn je het meest bijgebleven? “Het zal voor velen geen verrassing zijn, maar Japan staat nog steeds op nummer één. Maar ik hoop volgend jaar het accent vooral op Zuid-Amerika te leggen, er staan een paar mooie reizen gepland en ook al geboekt. Goed voorbeeld doet goed volgen denk ik dan maar. Myanmar, India, Oman, Australië, Zuid-Afrika schieten me nu te binnen, dat waren prachtige reizen, maar onverwachte ontmoetingen zijn niet land gebonden en die koester ik ook.” Je bent op een gegeven moment ZRA geworden, waarom? “Het is zo fijn om zelf je partners te kunnen uitzoeken die bij Vakantieparels passen. Daarbij is het heerlijk om ook zelf je tijd in te delen. Ik ben mijn eigen merk, dus ik moet ook aan zelfpromotie doen. Ik moet me uiteraard iedere keer wel weer waarmaken, en ook mijn netwerk uitbouwen.” Niemand had verwacht dat we in zo’n megacrisis terecht zouden komen, wat doet dit met jou? “Vanaf maart heb ik uiteraard alle klanten steeds geïnformeerd en omgeboekt naar volgend jaar. Daar was ik lange tijd zoet mee. Ik heb overigens ook veel mensen kosteloos geholpen die niet bij mij hadden geboekt, maar wél met het verzoek de volgende vakantie bij Vakantieparels te boeken. Mijn persoonlijke aandacht en kennis werden gewaardeerd en mijn contacten in de reiswereld bleken waardevol. Ik verveel me geen dag, heb altijd wel iets te doen op werkgebied. Door creatief te blijven, wil ik op het netvlies van (potentiële) klanten blijven. Je moet je onderscheiden, dat is belangrijk, en er komen dan ook leuke projecten aan voor 2021. Hoe lastig en zwaar het dit jaar ook is. Je moet niet klagen, maar positief blijven en de klanten eerlijk informeren en blijven inspireren.” Hoe zie je de toekomst voor je? “Herstel van vertrouwen en herstel van omzet gaan hand in hand. Wij zorgen voor mooie herinneringen die onbetaalbaar zijn. Zeker dit jaar zijn veel mensen erachter gekomen dat ze andere keuzes voor zichzelf gaan of zelfs moeten maken. In relaties, werk en gezondheid. Maak er werk van en maak die mooie reis, want morgen kan het anders zijn. Ons de taak om helder te blijven communiceren, klanten willen straks echt wel gaan, maar willen ook veilig-, zekerheid en flexibiliteit. De hang naar rust, ruimte en de natuur zal aanwezig zijn. Ik hoor genoeg geluiden dat mensen écht wel willen gaan, maar nu nog niet gaan boeken. Ik ben er klaar voor, laat mijn parels maar glanzen.”

(Tekst gaat verder onder de advertentie)

image
image

“We gaan met volle kracht vooruit onze mooie branche”

Margreet Muis (VakantieXperts De Groot) werkt 35 jaar in de reisbranche. “Werken op een reisbureau leek mij eigenlijk gewoon leuk, omdat mijn ouders vroeger ook bij een reisbureau de wintersportvakantie boekte en ik sowieso erg van vakanties geniet. Het reizen is mij echt met de paplepel ingegoten, dus eigenlijk ben ik gewoon erfelijk belast.”

Wat vind je het allerleukste om te doen? “Het allerleukste vind ik om klanten te adviseren waar ze hun perfecte vakantie kunnen gaan doorbrengen. Het wordt steeds meer een uitdaging, omdat klanten steeds mondiger worden en heel Google zelf al hebben uitgekamd.” Je hebt in al die jaren vast veel meegemaakt, wat zijn de diepte- en hoogtepunten? “Elke vakantie en studiereis beschouw ik wel als een hoogtepunt. Het is echt een voorrecht om zoveel van de wereld te mogen ontdekken. Een ander hoogtepunt was natuurlijk dat we als team het Beste Reisbureau van het Jaar (Zuid-Holland) zijn geworden en zelfs bijna de landelijke titel hebben gewonnen. Dieptepunten horen er natuurlijk ook bij, maar zo erg als deze coronacrisis heeft niemand ooit meegemaakt. Erger kan bijna niet. Maar ik ben ervan overtuigd dat zodra er weer gereisd kan en mag worden, dat we dan weer met volle kracht vooruitgaan in onze mooie branche.”

Welke reizen zijn je het meest bijgebleven? “Ik heb het overal altijd goed naar mijn zin, maar sommige reizen springen er inderdaad uit; de studiereis naar het ongerepte Suriname zal ik nooit vergeten. Ook de reis naar Borneo met een overnachting bij de koppensnellers heeft echt veel indruk op mij gemaakt. Op een van mijn eerste studiereizen mocht ik als jong meisje dat net van school was met de Jong Intra Vakantiesnaar Lloret de Mar. Ik wist echt niet wat ik meemaakte, dus die zal me ook altijd bijblijven. Ook de studiereis Texas met Fly tot he West van een paar jaar geleden was een cadeautje, zo'n hechte groep heb ik nog niet vaak meegemaakt. Maar ook mijn privévakantie vorig jaar naar West-Canada met zo'n joekel van een camper zal me altijd bijblijven, ook omdat mijn vader van 81 jaar mee was en hij was nog nooit buiten Europa geweest.” Niemand had verwacht dat we in zo’n megacrisis zouden terechtkomen, wat doet dit met jou? “Nee, dit is inderdaad ongekend wat er nu allemaal aan de hand is. Ik ben gelukkig nogal positief van aard en ben ervan overtuigd dat we volgend jaar een beter jaar gaan krijgen. Niemand vindt dit leuk, maar met klagen lossen we echt niks op. Onze taak is nu om de klanten zo goed en duidelijk mogelijk te begeleiden zodat ze, als ze weer mogen reizen, weer bij ons terugkomen.” Het reisbureau is dit jaar overgenomen door Arjan Dijkshoorn. Bevalt het? “Dat hij dat heeft aangedurfd in deze tijd is echt onvoorstelbaar en verdient heel veel respect. Gelukkig is het geen onbekende voor ons en ik kan dan ook echt niet anders zeggen dan dat het prima bevalt. Met zijn allen gaan we er de schouders weer onder zetten om dit tot een groot succes te maken.” Hoe zie je de toekomst voor je? “Ik denk dat als deze crisis weer is opgelost en ik gewoon weer kan doen waar ik zo van geniet: reizen verkopen en zelf veel reizen!”

“Wij zien het licht aan de horizon en werken er graag naar toe”

Margreet Barlagen (Klooster Reizen) werkt twintig jaar in de reiswereld: “Toen ik een jaar of veertien was had ik geen enkel idee wat ik wilde worden. Met mijn moeder ging ik mee een reis boeken bij Klooster Reizen in Winschoten. Achter de balie zat Lammy Oldenburger, haar kinderen zaten bij mij op de basisschool en zo ging het gesprek over school en wat ik wilde gaan doen. Door haar enthousiaste verhaal over haar werkzaamheden op het reisbureau ben ik me erin gaan verdiepen. Ik heb nog wel wat rondgekeken, maar het zaadje dat Lammy had geplant was te sterk. Na mijn opleiding aan de Hogeschool TIO te Hengelo was er dan ook geen andere keus dan mijn stage bij Klooster Reizen te willen doen. Daarna ben ik nog doorgegaan voor Reisbureaumanagement en Zakenreizen, maar toen Gerda Klooster mij tijdens mijn laatste stage bij First Travel Management belde of ik iemand wilde vervangen die met zwangerschapsverlof ging, zei ik volmondig ja en ben nooit weer weggegaan.”

Wat vind je het allerleukste om te doen? “Het allerleukste vind ik het contact met de mensen aan de balie en hen van juist advies te kunnen voorzien. Dit gaat natuurlijk het beste uit eigen ervaring en gelukkig is mijn grootste hobby reizen. Ik heb zowel privé als zakelijk veel van de wereld kunnen zien en ik vind het heerlijk om klanten daarover te vertellen. Daarnaast ben ik de laatste paar jaar verantwoordelijk voor de social media van Klooster Reizen. De marketing/communicatie kant was mijn tweede keus qua beroepen, dus om deze twee nu te kunnen combineren is ideaal en geeft een extra uitdaging.” Wat was in al die jaren de grootste verandering voor je? “Als je terugdenkt is er in die twintig jaar natuurlijk heel veel veranderd. Vroeger schreven we boekingsbevestigingen nog uit, belden touroperators om een reservering te maken, kregen we ticketboekjes met coupons voor elk traject en waren januari en februari enorm hectische boekingsmaanden. Kijk je naar de huidige werkzaamheden, dan is daar natuurlijk niks van over. De basis, het verkopen van een reis, is hetzelfde gebleven, maar de weg ernaartoe is compleet veranderd. Dit is echter zo geleidelijk gegaan dat het zelfs voor een gestructureerd type als ik bijna niet als verandering aangemerkt kon worden. Pas als je terugkijkt denk je: ‘Hee, wat is er veel veranderd’.”

Je hebt in al die jaren vast veel meegemaakt, wat zijn de diepte- en hoogtepunten? “Iets wat ik achteraf als een hoogtepunt aanduid is mijn eerste boekingsseizoen 2000/2001. Als jonge en onervaren medewerker zat ik, door zwangerschappen en ziekte, opeens alleen met mijn collega Petra Botjes op ons kantoor in Hoogezand. De boekingsseizoenen waren toen nog heel druk en hectisch en we flikten het gewoon met ons tweetjes. Na die paar maanden was ik gelijk een allround medewerker en we hebben het er nog vaak over. Na dat geweldige boekingsseizoen kwam in september de aanslag op de Twin Towers. Ons kantoor zat destijds naast een elektronicazaak, waarbij we uitkeken op een hele wand vol tv’s. Dat heeft zoals bij iedereen een diepe indruk gemaakt. Helemaal als je achttien jaar later en twee kinderen verder op die plek naar het herdenkingsmonument staat te kijken. Voor de reiswereld is die dag van drama naar bezienswaardigheid gegaan. Dat zie ik met het coronavirus nog niet gebeuren, al is dat natuurlijk eveneens dramatisch. Gelukkig hebben we ook vele hoogtepunten mogen meemaken, zoals de titel Reisbureau van het Jaar winnen, personeels-/studiereizen en feesten van touroperators of verzekeraars.” Welke reizen zijn je het meest bijgebleven? “Dat zijn er zoveel. Van Australië, China, Kenia, Amerika tot Noorwegen en Normandië. Ik kan ook nooit kiezen, want ik vind (bijna) alles leuk en als ik er nog niet geweest ben, wil ik er graag een keer naartoe. Maar om een vrij recente te nemen; in 2019 ben ik met mijn man en dochters van toen tien en acht jaar vanuit Toronto naar Orlando gereisd. Dit was een ware backpack-roadtrip. We zijn vanuit Toronto met de Greyhound bus naar Niagara Falls gegaan, toen met de Amtrak via New York naar Philadelphia vanwaar we met een huurauto verder zijn gegaan. We hebben eigenlijk de hele oostkust tot Orlando gezien. Deze reis had verschillende vervoerstypen en ook een hele afwisselende omgeving met veel natuur en cultuur. Ik denk dat dit voor de kinderen ook de belangrijkste geschiedenisles van het jaar was. Gelukkig hebben de kinderen het reisvirus in de genen zitten.” Niemand had verwacht dat we in zo’n megacrisis terecht zouden komen, wat doet dit met jou? “Ik vind het verschrikkelijk dat we niet/amper konden reizen dit jaar en wat dit met diverse reisbedrijven doet. We hadden zulke mooie reizen staan, waar soms ook uren werk in zaten en het gaat allemaal niet door. Wat in het vat zit verzuurt echter niet en we hopen dat het komend jaar alsnog uitgevoerd kan worden. We zijn wat dat betreft wel nuchtere Groningers en om met onze Groninger troubadour Ede Staal te spreken: 'T het nog nooit zo donker west of 't wer altied wel weer licht’. Wij zien het licht aan de horizon en werken er graag naar toe.” Hoe zie je de toekomst voor je? “Door deze crisis zullen er ongetwijfeld weer veranderingen komen binnen de reiswereld, maar dat is nooit anders geweest en we zullen gewoon mee moeten gaan. Vooruitkijken, aanpassen en bedenken hoe je jezelf in de nieuwe situatie neerzet. De basis, het verkopen van de reis en klantvriendelijk zijn, blijven bestaan en hoop ik wat dat betreft nog twintig jaar bij Klooster Reizen te mogen doen.”

Deel dit artikel