Hoe is het nu met…

60 Plus Reizen heeft de zaken nog steeds niet op orde

Door: Sharon Evers


Vorig jaar dook TravelPro in de werkwijze van 60 Plus Reizen. Een reisorganisatie die mensen via een ‘altijd prijs puzzel’ een vakantie probeert te verkopen, maar het is ook een reisorganisatie die destijds bij geen enkel garantie- of calamiteitenfonds was aangesloten. Is het nu verbeterd? Een update.

De werkwijze van 60 Plus Reizen is op z’n minst ‘bijzonder’ te noemen, iets wat de Autoriteit Consument & Markt (ACM) ziet als misleidend. Via een puzzel met prijsgarantie, die huis-aan-huis wordt verspreid, richt de reisorganisatie zich tot de doelgroep. De prijzen moeten door de winnaars zelf worden opgehaald. En daar begint het pas echt. Want voordat de desbetreffende prijs werkelijk in handen is, hebben de meesten totaal onbedoeld een reis geboekt, waarvan zij de boekingsvoorwaarden vaak niet eens hebben gelezen. Opvallend is ook dat de doelgroep thuis bericht krijgt dat de puzzel goed is ingevuld, gevolgd door een uitnodiging voor de prijsuitreiking. Beide papieren, met onder meer de NAW-gegevens van de prijswinnaars, moeten worden ingeleverd bij binnenkomst en krijgt men niet meer terug. “Dit lijkt op een bewuste zet van de organisatie, zo ontbreekt het bewijs op welke gronden men is uitgenodigd”, laat een verontruste lezer aan TravelPro weten. De prijsuitreiking duurt overigens de hele ochtend, die meer weg heeft van een productpresentatie ofwel ordinaire verkoopbabbel.

Voorwaarden Voor het gemak of eigenlijk het doel van 60 Plus Reizen kunnen de gewonnen prijzen, vooral waardencheques voor reizen, direct worden ingewisseld en kan de vakantie ter plekke worden geboekt. De cheque hoef je overigens niet meteen te verzilveren. Dat mag ook over een paar weken, maanden en zelfs jaren, maar dan wel eerst even een handtekening plaatsen. Ondertussen zijn de aanwezigen lekker gemaakt voor leuke reizen. Opvallend is ook dat de onwetende consument tijdens het boekingsproces geen tijd krijgt om de voorwaarden te lezen. Het formulier wordt meteen ingenomen door een medewerker, waarvan de klant later een kopie krijgt thuisgestuurd en het dan pas goed kan bestuderen. Maar de handtekening is al gezet… Misleiding Het bedrijf zegt te geloven in mond-tot-mondreclame, bereikt klanten door ze op te zoeken en doopt deze prijsuitreiking ter plekke om tot een productpresentatie van de reisorganisatie met ‘aantrekkelijke’ aanbiedingen. Voor het eerste valt niets te zeggen, maar het tweede neigt naar misleiding. Geen een van de mensen komt namelijk bewust voor het boeken van een reis. Niet alleen TravelPro zocht contact met de ACM, ook een lezer waarvan de ouders aanwezig waren bij een dergelijke presentatie. De ACM: “Dit soort verkooppresentaties zijn niet verboden, maar mensen moeten van tevoren wél weten dat ze naar een verkoopdemonstratie gaan, dat is verplicht. En niet dat ze naar een prijsuitreiking van een gemaakte puzzel gaan. Onder die omstandigheden kunnen ze enthousiast worden gemaakt om een reis te boeken en dat eigenlijk helemaal niet hebben willen doen. Dat is misleiding.”

Verplicht garantiefonds Naast misleiding is de reisorganisatie niet lid van de ANVR of VvKR, niet aangesloten bij SGR of ander garantie- en calamiteitenfonds. Deze bevindingen deed TravelPro in november vorig jaar al. 60 Plus Reizen vertelde destijds bezig te zijn met de SGR, maar ruim een jaar later is dit nog steeds niet geregeld. Een zorgelijke situatie, zeker in deze corona-tijd met een wereld die code oranje heeft. ACM laat weten dat Nederlandse reisorganisaties verplicht zijn om aangesloten te zijn bij een garantiefonds, dit kan SGR zijn, maar ook Garantiefonds voor Gespecialiseerde Touroperators (GGTO), STO Garant of HISWA-boekingsgarantie. TravelPro sprak met Bas de Bey (60 Plus Reizen) en hij geeft aan dat de reisorganisatie bezig is met VZR Garant. Voor de duidelijkheid; ze zijn er nog niet bij aangesloten. Corona 60 Plus Reizen had de zaken in november 2019 niet voor elkaar, maar heeft dit coronajaar de ogen geopend? ‘Pas wanneer het Ministerie van Buitenlandse Zaken afraadt om naar een bepaalde bestemming af te reizen (reisadviescode rood) of wanneer uw reis feitelijk niet meer uitvoerbaar is, wordt uw reis geannuleerd of verplaatst. We kunnen dan desgewenst samen met u bekijken wat de mogelijkheden zijn. Uiteraard kunt u uw reis altijd omboeken, wijzigen of annuleren, in dat geval gelden de normale reisvoorwaarden en bijhorende kosten.’ De Bey geeft aan dat er door klanten van 60 Plus Reizen vooral wordt omgeboekt, maar ook dat het bedrijf werkt met vouchers. Vouchers die niet zijn gedekt door een garantiefonds… De reisorganisatie geeft ook aan dat het bij massale annuleren rekening moet houden met de solvabiliteit, waardoor een coulance regeling niet kan worden toegepast. “Wij worden dan ook geadviseerd om bij dit soort extreme gevallen ons te beroepen op onze algemene voorwaarden. Ondanks dat ook wij heel goed begrijpen waarom u ervoor kiest om een reis te annuleren, kunnen wij als bedrijf niet als enige opdraaien voor alle kosten. Bij massale annuleringen hanteren wij dan ook onze normale algemene voorwaarden.” Wat 60 Plus Reizen onder normale algemene voorwaarden verstaat, is nergens terug te vinden. De link Terms & Conditions op de site werkt niet. De Bey doet er overigens vaag over, een duidelijk antwoord is ver te zoeken.

Failliet Iets waar 60 Plus Reizen prat op gaat is het service plus pakket; ofwel servicekosten met veel voordelen. “Vaak is het zo dat voor iedere verandering of toevoeging moet worden betaald. Hierover hebben we nagedacht en een service plus pakket à €69 (dit was vorig jaar € 49) samengesteld, zodat onze gasten zorgeloos op reis kunnen”, aldus de reisorganisatie. Detail; vorig jaar werd dit service plus pakket als oplossing gezien voor als het bedrijf failliet zou gaan. Erik Jan Reuver (SGR) zei destijds: “Het service plus pakket kan geen alternatief zijn voor een garantie. Dat geld gaat namelijk in de boeken van deze organisatie. Daar heeft de klant niks aan bij faillissement…” En nu… Het lijkt erop dat er ruim een jaar later niets is veranderd, terwijl de reiswereld behoorlijk op z’n kop staat. De kans op een faillissement enorm is toegenomen. TravelPro heeft opnieuw melding gemaakt bij ACM, net als de verontruste lezer. Wordt opnieuw vervolgd.

Deel dit artikel