Een bedankje van…

Frank Oostdam (ANVR)

“Ik wil iedereen in onze achterban enorm bedanken die in deze bizarre tijden met de ANVR heeft meegestreden, meegedacht, meegediscussieerd, opbouwende kritiek heeft geleverd, ons van waardevolle informatie heeft voorzien, zich met ons heeft boos gemaakt en zich met ons heeft opgewonden, ons ook op momenten heeft opgebeurd en ondersteund, ons heeft scherp gehouden en ons op goede ideeën heeft gebracht. Dat hebben wij enorm gewaardeerd. En óp naar een herstel in 2021!”

Marco Beentjes (The Travel Club)

“Ik zou graag alle medewerkers op het hoofdkantoor van The Travel Club willen bedanken. De administratie heeft alle rompslomp van de vouchers moeten verwerken en zijn daar nu nog druk mee. Ook de IATA-afdeling, product en de directie zijn heel druk geweest met ondersteunende webinars, nieuwe dekkingsmogelijkheden en contacten met leveranciers. Ondertussen moesten zij ook gedwongen afscheid nemen van lieve collega’s en franchisers ondersteunen die het ook niet makkelijk hadden. Heel veel respect voor deze kanjers, maar net zoveel voor alle andere mensen in de branche, reisbureaus en touroperators die al tien maanden telkens moeten schakelen bij weer een code oranje.”

Margarida de Lege - Silva Mendes (TUI at Home)

“Als ZRA kan ik zeggen dat het een jaar is om te vergeten of misschien wel om niet te vergeten. Wat een jaar is 2020 geworden. Wat vanzelfsprekend was, daar kunnen we nu alleen van dromen. In maart zijn we allemaal overvallen door het coronavirus. Wat voor ons het mooiste werk is, werd een nachtmerrie, maar er zijn mensen die ons staande hebben gehouden en ze verdienen een bedankje. Als eerst wil ik Loes Vervaart bedanken (Accountmanager TUI at Home), ondanks verlies van een dierbare was ze er altijd voor ons. Jeroen Otto (Manager Franchise TUI at Home), veel vrouwen aansturen, dat kan nooit makkelijk zijn geweest. Maar een heel bijzonder dank je wel voor Arjan Kers (Managing Director TUI Nederland). Wat een fantastische leider hebben we! In deze opmerkelijke tijd was en is hij er altijd voor de MRA’s.”

(Tekst gaat verder onder de foto)

Ariëlle de Wit (Mimpi Reizen)

“Namens mij, maar ook zeker weten namens alle andere kleinschalige reisorganisaties, wil ik heel graag het bestuur van de brancheorganisatie Vereniging van Kleinschalige Reisorganisaties (VvKR) bedanken voor hun enorme inzet dit jaar. Zij hebben er zoveel voor gedaan om de reisbranche bij de overheid op de kaart te zetten en uit te leggen tegen welke problemen wij aanlopen en welke steun er nodig is. We zijn er uiteraard nog niet, maar zonder alle tijd die het bestuur hierin heeft gestoken, hadden we niet gestaan waar we nu staan en daar mogen wij als leden super trots op zijn. Het bestuur zet zich met heel hun hart in voor het welzijn van hun leden en dat is iets wat wij heel erg waarderen. Wat is er dan mooier dan het bestuur op deze manier in het zonnetje te kunnen zetten.”

Wil van Lier (The Travel Club)

“Ik wil Thierry, Jeroen en Bram bedanken. Toen ik alle ellende van afgelopen jaar even de revue liet passeren, dacht ik ineens aan hun actie om van Tilburg naar Den Haag te lopen. Wat was het heet, blaren hebben ze gelopen om onze reisbranche onder de aandacht te brengen in Den Haag. Dank je wel, jongens.”

Francis Dekker (Personal Touch Travel)

“Ik zou graag iedereen op het hoofdkantoor van Personal Touch Travel willen bedanken voor alle steun die ze hebben gegeven in deze moeilijke tijd. Vanaf maart tot nu altijd een luisterend oor, de hulp bij het terughalen van klanten en het altijd in oplossingen denken en ga zo maar door. Heel hartelijk bedankt allemaal.”

Angelique van Schaijk (Personal Touch Travel)

“Ik zou graag het hoofdkantoor van Personal Touch Travel voordragen om te bedanken. Dit hebben ze echt verdiend. Al het personeel van het hoofdkantoor staat altijd klaar om te helpen of een luisterend oor te bieden voor alle ZRA's. Niet alleen nu in deze vervelende tijden, maar echt altijd. Bovendien werken ze zich een slag in de rondte om het voor ons zo gemakkelijk en fijn mogelijk te maken op alle fronten.”

Latif Laaouina (Marlucía Travel)

“Ik zou graag Ton Brinkman, voorzitter van VvKR, willen bedanken. Met een enorme pluim. Sinds maart 2020 zet hij zich onvermoeibaar in voor VvKR-leden en andere kleinschalige reisondernemers en ZRA's om aandacht te vragen voor de problemen waar de reisbranche als geheel, maar vooral waar kleine reisondernemers tegenaan lopen. Hij heeft sinds maart vrijwel fulltime gewerkt en ontvangt hiervoor slechts een kleine vrijwilligersvergoeding. Ik ken Ton persoonlijk en ik zie hoe het hem aan het hart gaat dat niet alleen leden van VvKR, maar ook andere reisondernemers het extra zwaar hebben door de zware Europese regelgeving, door het gebrek aan kennis bij de overheid over toerisme en de desinteresse van de politiek voor toerisme. Niettemin vecht hij, samen met het bestuur van VvKR, het crisisteam en diverse leden, onverminderd door. Hij doet dit door voortdurend, op positieve maar kritische wijze, bij partijen aandacht te vragen voor de problematiek. Maar ook op ander vlak helpt hij de leden van VvKR, bijvoorbeeld door direct voor leden concreet lastenverlichtingen te creëren. Onmisbaar in deze zware tijden. Ik weet eigenlijk waar niet te beginnen om mijn waardering voor de waardevolle inzet, passie en vechtlust van Ton Brinkman uit te spreken.”

(Tekst gaat verder onder de foto)

Annelies Stevens (Personal Touch Travel)

“Graag wil ik ons hoofdkantoor voordragen: zij hebben ons de afgelopen maanden oeverloos bijgestaan met raad en daad, ook buiten de kantooruren kon je op hen terugvallen. Ons hoofdkantoor bleef in iedere situatie rustig, waarbij je zelf ook kunt relativeren. Administratief alles goed op orde. In deze bizarre tijden echt een steun en toeverlaat- waar je op kunt bouwen en vertrouwen. Ondernemen doe je samen heb ik de afgelopen meer dan ooit gevoeld. Daar wil het hele team van Personal Touch Travel voor bedanken.”

Helmich Riezebos (Travel Nepal)

“Een bedankje is zeer op z’n plaats voor Ton Brinkman, voorzitter van de VvKR, namens alle leden van de VvKR voor zijn ongelofelijke inzet, actieve lobby’s en zijn inspanningen voor de leden van de VvKR (en ook de ZRA’s) in deze uitzonderlijke tijd.”

Egbert Jonker (Travelbert)

“Het is echt niet de bedoeling om de slijmbal uit te hangen. Als het anders was geweest, had ik het ook wel gemeld, maar ik wil jullie als medewerkers en directie van TravelPro en TravMagazine echt heel erg bedanken voor de bijna 24/7 updates van alle ontwikkelingen in 2020. Er was heel wat werk om al die slechte nieuwsberichten te melden, kan me voorstellen dat jullie er zelf ook moedeloos van werden. Net als bij ons dus wel werk, geen inkomsten. Tevens dank voor het organiseren van de actie in Den Haag. Bedenk me nu dat dit tevens de gezelligste ‘vak’-dag van het jaar was. We hebben dus nog wat in te halen in 2021!”

Joey en Vivian (TravelTeam Oss)

“Wij willen graag Mariëlle Henzen bedanken! Ze heeft altijd het vertrouwen in ons gehouden, staat super positief in het leven en is ervan overtuigd dat we hier sterker uit gaan komen. Dit nare, verschrikkelijke ‘corona’ jaar willen we natuurlijk heel snel vergeten en we kijken samen met haar positief naar 2021 waarin we hopelijk weer vele mooie reizen voor onze klanten mogen verzorgen. Lieve Jel, bedankt voor alles en we zijn super trots op jou als onze baas!”

Heidi en Tessa (VakantieXperts de Valk)

“Voor elke kleine zelfstandige ondernemer in deze reisbranche zijn het moeilijke tijden, het is niet makkelijk. Danielle en Frank, wij zijn trots op jullie, de wijze waarop jullie alles regelen en organiseren voor het bedrijf. Jullie vinden elke keer weer samen de positiviteit en de drive om verder te gaan en in de toekomst te geloven. Daarnaast zorgen jullie ook ervoor dat het voor ons goed geregeld is. Volgend jaar bestaat VakantieXperts de Valk 20 jaar (twee keer uitgeroepen tot het Beste Reisbureau van Noord-Holland in 2013 en 2018). Een bijzondere mijlpaal die wij heel graag met een feestje willen vieren. Het gaat goed komen, daar gaan wij met z'n allen voor zorgen! Samen sterk.”

(Tekst gaat verder onder de foto)

Janine Jegers (Mijn ReisKennis)

“Ik wil iedereen bij Mijn Reiskennis bedanken. Van de dag dat ik me aansloot bij deze keten, heb ik me altijd welkom gevoeld. Het is een gezellige groep diverse mensen en ondanks de verschillen in specialisme, regio en werkervaring, passen we uiterst goed bij elkaar. Dat blijkt ook wel als je voor je kiezen krijgt wat we het afgelopen jaar allen gekregen hebben. Corona of inmiddels beter gezegd de coronacrisis. Want dat is het voor de reisbranche wel gebleken. Een wirwar aan regels, ‘verloren’ tijd, weinig tot geen inkomsten en amper begrip of interesse van de media. En dat voor een branche en beroep welke ontzettend belangrijk is gebleken. Zowel mentaal als fysiek is reizen een echt onderdeel geworden in onze (levens)behoeften. Als ik dan iemand in het bijzonder zou moeten noemen, dan is dat wel Michelle de Wit. Eigenaresse van Mijn ReisKennis. Als een leeuwin vecht ze voor haar welpjes. Nu zie je maar weer hoe belangrijk het is onder welke vleugel je je begeeft en dat die plek bij je moet passen. Want wat zijn wij goed geïnformeerd, bij de hand genomen en gemotiveerd. Wij zijn geen nummer in een grote club, wij zijn Mijn ReisKennis, wij zijn geen concurrenten van elkaar, wij zijn collega's. Wij zijn niet de grootste, maar voor mij wel de beste en we gaan gewoon door tot het allemaal weer kan en mag.”

Martine, Hetty en Heidi (ReisQuiz Code Groen)

“Wij, Martine, Hetty en Heidi van de ReisQuiz Code Groen, willen heel graag alle 41 ZRA's bedanken die afgelopen tijd vol enthousiasme onze quizzen met hun klanten hebben gespeeld. In deze lastige tijd ligt negativiteit op de loer, maar deze agenten hebben keer op keer laten zien hoe flexibel en onverslaanbaar wij als reisagenten zijn. Bij welke ZSO je ook hoort, met z'n allen waren we één!”

Nicky Hoek & Diana de Jong (medewerksters Customer Contact FOX Verre Reizen)

“Jamie Eveleens verdient een podium! Ze staat altijd voor 1000% procent voor ons klaar. Zij is teammanager van een groep enthousiaste collega’s van het customer contact center van FOX Verre Reizen. Sinds januari 2020 speelt het coronavirus al een grote rol op onze afdeling. De eerste berichten vanuit China druppelden binnen. De eerste terecht bezorgde reizigers namen contact met ons op. Ondertussen hadden we te maken met de meest drukke periode van het jaar, namelijk de Vakantiebeurs. Daarna was er niet meer tegenaan te werken. De wereld stond op zijn kop en ons contactcenter uiteraard ook. Lange dagen werken, 7 dagen achter elkaar. Er was niet tegenaan te werken. We stonden er altijd met het hele team en dat is toch echt dankzij Jamie. Ze heeft dit echt in supergoede banen weten te leiden. Ze blijft altijd rustig en gestructureerd. Ze zorgde ervoor dat wij niets te kort kwamen en dat wij ons werk zo goed mogelijk konden en nog steeds kunnen doen. Ze is fantastisch en daarom verdient zij het om in het zonnetje gezet te worden.”

Jeroen ’t Hart (Mijn ReisKennis)

“Ik bedank in willekeurige volgorde: Mariel Zwaagman (Klooster Reizen): voor haar oneindige steun in mij. Terry en Helene van den Berg (The Travel Club): voor het sparren, de ideeën, de vriendschap. Bram Beurskens (Travel Counsellors): voor zijn visie, het sparren, de vriendschap die is ontstaan. Familie de Wit (Ad, Michelle, Emmie): voor de ondersteuning, de tijd, de informatie, de gesprekken en collega’s van Mijn ReisKennis: voor het steunen en de hulp. Ondanks het feit dat ik er vijf specifiek noem, is het niet meer dan normaal dat ik verder iedereen in deze branche wil bedanken voor het afgelopen jaar. Het ‘samen’ doen is niet altijd even goed gelukt, maar meningen en belangen lopen soms behoorlijk ver van elkaar af. Toch geloof ik dat we elkaar allemaal weer zullen en kunnen vinden in de toekomst.”

(Tekst gaat verder onder de foto)

Peter Vroom (Westbound Travel)

“Graag zou ik alle medewerkers van Westbound Travel willen bedanken voor hun inzet dit jaar. Veel respect voor hoe professioneel en geduldig jullie alle annuleringen en omboekingen afgehandeld hebben”

Nicole Cardinaels (TravelXL de Ruwert)

“Ik wil onze baas Karel Donkers bedanken. Zoveel respect voor deze man die ondanks de dieptrieste coronatijd elke dag weer de humor erin weet te houden en een lach op ieders gezicht weet te toveren. Ik bewonder zijn relaxedheid en doorzettingsvermogen in deze vreselijke periode. Ik weet zeker dat ik namens al mijn collega’s spreek, Karel bedankt, we love you!”

Leydy Lübbers (TAO Japan Specialist)

“Hierbij dank ik het volledige bestuur van de Vereniging van Kleinschalige Gespecialiseerde Reisorganisaties voor alles wat ze voor ons als gespecialiseerde reisorganisaties in dit corona-jaar hebben gedaan.”

Desiree Schutte (TUI Wassenaar)

“Ik wil graag een ‘thank you’ voor Arjan Kers, onze eigen TUI-baas. De afgelopen maanden heeft hij zoveel positiviteit uitgestraald en met ons gedeeld. Altijd eerlijk, maar ook altijd hoopvol. Echt geweldig dat hij, ondanks zijn waarschijnlijke moordende werkschema de afgelopen tien maanden, elke keer weer de tijd heeft genomen om ons via een webinar op de hoogte te houden en een hart onder de riem te steken. Chapeau!”

Deel dit artikel