TUI Oldenzaal start actie voor de Voedselbank

Evelien van Zutphen, Tanya Oude Elferink, Charlotte Oude Luttighuis

Door: Sharon Evers


Evelien van Zutphen van TUI Oldenzaal wilde - na maanden van corona-ellende - samen met haar team een positieve maatschappelijke bijdrage leveren waarmee ze ook weer meer mensen in de winkel kreeg en koos voor een actie voor Voedselbank. En met succes, want veel TUI-winkels volgden haar voorbeeld.

Waarom de Voedselbank? Evelien: “We schrokken van het feit dat er in Nederland meer dan één miljoen mensen onder de armoedegrens leven en aangewezen zijn op de Voedselbank. Wij zijn natuurlijk altijd bezig met vakanties en mooie reizen samenstellen, maar het is eigenlijk helemaal niet vanzelfsprekend dat iemand überhaupt op vakantie kan, of zelfs de wekelijkse boodschappen kan betalen. Door corona heeft de Voedselbank veel minder aanvoer van producten, omdat veel boodschappen online worden besteld. Dus toen een collega ons op het initiatief wees om producten voor de Voedselbank in te zamelen, hoefden we niet lang na te denken. Binnen een dag hadden we de actie uitgewerkt en opgezet.” Hoeveel winkels doen eraan mee? “De actie is in onze winkel in Oldenzaal begonnen en daarna door steeds meer TUI-winkels opgepakt. Tot aan de lockdown deden er ruim 20 reisbureaus mee en dit aantal was nog groeiende.” Wat houdt de actie precies in? Kunnen mensen geld storten of producten brengen? “Het idee van de actie is dat klanten houdbare producten kunnen inleveren bij de TUI-winkel. Klanten zijn bijvoorbeeld benaderd via een mailing, oproepen op de social media-kanalen van de medewerkers, lokale dagbladen et cetera. Deze producten worden vervolgens bij de winkel opgehaald door de lokale Voedselbank. Zij zorgen ervoor dat de producten uiteindelijk terechtkomen bij de personen die het hard nodig hebben. De actie heeft een soort van sneeuwbaleffect gecreëerd; op een gegeven moment pikte een basisschool dit op, een buurtvereniging en ook andere lokale ondernemers sprongen in de bres. En zo konden we ervoor zorgen dat er elke week een transportbus kon worden volgeladen met allerlei producten. Dat wij door deze actie te starten een voorbeeld waren voor vele anderen maakt ons natuurlijk heel trots. Maar belangrijker is het prachtige resultaat dat we met z’n allen hebben behaald.” Blijven de deelnemende winkels open, zodat mensen producten kunnen brengen? “Door de lockdown hebben wij helaas ook de deuren van onze winkel tijdelijk moeten sluiten en is de actie noodgedwongen tot een einde gekomen. Maar we hebben afgesproken dat als er na de lockdown nog producten binnenkomen, wij ervoor zorgen dat ook deze bij de Voedselbank terechtkomen.”

“Een prachtig initiatief” Suzanne Goossen (Head of Retail TUI Nederland): “Ik vind het fantastisch om te zien dat de collega’s in onze TUI-reisbureaus zo positief zijn en blijven en in deze voor iedereen moeilijke periode een bijdrage willen leveren aan de maatschappij. De afgelopen maanden zijn er diverse mooie lokale initiatieven ontstaan, zoals de actie voor de voedselbank. Deze begon in Oldenzaal en is inmiddels door verschillende winkels overgenomen. Een prachtig initiatief dat ook nog eens een boost heeft gegeven aan de samenwerking tussen de lokale ondernemers onderling. Dat is zeker nu, maar ook op de lange termijn belangrijk. Lokaal zichtbaar zijn en het verschil kunnen maken is een van de speerpunten van onze reisbureaus het komende jaar. Helaas zijn de deuren van onze reisbureaus nu tijdelijk weer gesloten, maar dat neemt niet weg dat zij gewoon bereikbaar zijn voor contact per telefoon, email of videobellen.”

Suzanne Goossen

“Heel bijzonder en mooi dat de reiswereld dit doet” Meer dan één miljoen mensen in Nederland leeft onder de armoedegrens. En dit aantal loopt alsmaar op. Door de coronacrisis is het aantal klanten van de voedselbank in Amsterdam met 40% gestegen. “We bereiden ons voor op een forse groei”, zegt Pien de Ruig (Voedselbanken Nederland). De coronacrisis raakt nu extra veel mensen; van flexwerkers tot ZZP’ers, maar ook mensen in loondienst die hun baan verliezen en hun spaargeld zien verdampen.” De Ruig is zeer te spreken over de actie die door een aantal TUI-reisbureaus is opgezet. “Het is bijzonder en mooi dat de reiswereld dit oppakt en als zwaargetroffen branche denkt aan onze organisatie. Daar zijn we erg blij mee. Want het kan écht iedereen overkomen. Helaas heerst er nog steeds een taboe op de Voedselbank. Dat is nergens voor nodig. Een ZZP’er raakt bijvoorbeeld zijn opdrachten kwijt, krijgt geen of slechts minimale overheidssteun, kan zijn vaste lasten niet meer betalen of iemand wordt ontslagen of wordt ziek. Wij willen de taboe doorbreken, want in Nederland hoeft niemand honger te hebben.” Op de vraag wat de Voedselbank het liefst ingezameld ziet; geld of producten, antwoordt ze: “Landelijk gezien zeg ik geld, want voedselinzameling vraagt erg nauwkeurig lokale afstemming. In het Westland is bijvoorbeeld voldoende groente en fruit en in Friesland te weinig. En bijvoorbeeld eigengemaakte jam mogen we van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit niet aannemen. Maar lokaal gezien - er zijn er 172 in heel Nederland -, staan de Voedselbanken te springen om producten. Het is dan wel handig om dit nauwkeurig af te stemmen met de lokale voedselbank, want de vraag is per Voedselbank anders. Het kan zijn dat ze in de stad graag verse producten willen en op het platteland meer langhoudbare artikelen. Op dit moment (in deze tijd van het jaar) krijgt elke voedselbank genoeg eten. Dus nu de actie van de reisbureaus loopt, kan er ook voor de lokale voedselbank veel beter geld worden ingezameld. Of het eten pas in februari doneren. Maar elke hulp is meegenomen en daar zijn we erg dankbaar voor.” Wil je de Voedselbank ook steunen of er meer over lezen? Ga dan naar www.voedselbankennederland.nl

Deel dit artikel