Pelikaan lanceert nieuw label: HOTIQ

"Dit initiatief bracht positiviteit en energie in de organisatie"

Door: Theo de Reus


Pelikaan Travel Group lanceerde vorige maand een nieuw merk onder de naam HOTIQ. Dit online reisplatform biedt kleinschalige, authentieke accommodaties aan op de mooiste plekjes in Zuid-Europa. Eigenaar John Goverde en Remco Bergwerff (Commercieel Directeur Online) geven tekst en uitleg bij het initiatief. "Het heeft een stuk positiviteit en energie in de organisatie gebracht."

Waarom heb je juist nu HOTIQ gelanceerd? Heb je niet overwogen het uit te stellen? "We waren eigenlijk voornemens om HOTIQ in het voorjaar van 2020 al te lanceren, totdat Covid-19 roet in het eten gooide. Een tijd lang handen we onze handen meer dan vol met omboekingen, annuleringen en dergelijke. Toen de werkdruk in het najaar weer afnam, hebben we de voorbereidingen voor HOTIQ kunnen afronden. Het sentiment in de markt was er toen niet naar om een nieuw reismerk te lanceren. Het sentiment is nu nog niet goed, maar we wilden niet langer wachten en hebben gekozen voor een soft launch. We konden niet wachten om met dit merk aan de slag te gaan. Het heeft een stuk positiviteit en energie in de organisatie gebracht. We wachten nog even met een promotiecampagne. Ondertussen breiden we het aanbod uit, zodat er straks een heel mooie collectie boekbaar is." Hoe kwam je op het idee voor HOTIQ? "We hebben met SUNtip 10 jaar ervaring in de online verkoop van pakketreizen. Net als andere OTA’s verkopen we op onze website enkele duizenden accommodaties. Dat zijn er té veel om alle producten goed te kennen. Daarnaast bedienen we met SUNtip een heel brede doelgroep. Het is allemaal best generiek wat we daar doen. Met HOTIQ richten we ons op een beperkte doelgroep en hebben we een collectie samengesteld van kleinschalige accommodaties die uitblinken in kwaliteit en sfeer. De échte pareltjes dus, waarvan je hart sneller gaat kloppen. We merken dat zo’n collectie enthousiasme oproept, zowel bij de doelgroep als bij personeel."

John Goverde, eigenaar van Pelikaan Travel Group.

Waarin onderscheidt het merk zich? "We gaan met HOTIQ van de gebaande paden af. Kleinschaligheid in plaats van massa. We leggen de lat hoog en bezoeken alle accommodaties persoonlijk om er zeker van te zijn dat ieder hotel een aanwinst is voor de collectie. Op Mallorca begonnen we met een longlist van zo’n 100 accommodaties. Voorafgaand aan de inkoopreis werd dat tot de helft gereduceerd en uiteindelijk verschijnen er slechts 10 tot 20 accommodaties op de website. Op de bestemming is altijd het nodige te ontdekken, dus een huurauto maakt altijd onderdeel uit van het pakket. Verder hebben we ter plaatse diverse experiences geselecteerd die helemaal passen bij de doelgroep. Denk aan kookworkshops, wijnproeverijen, mountainbike-tochten, paardrijden, yoga, surfles. In alle opzichten willen we met HOTIQ heel dicht bij de klant staan. We stellen alles in het werk om een topvakantie te garanderen." Zijn er voldoende accommodaties beschikbaar die aan jullie criteria voldoen? "Dat varieert per bestemming, maar over het algemeen zijn er héél veel mogelijkheden. Op Mallorca lijken ze dit wel uitgevonden te hebben. In het binnenland struikel je bijna over de leuke kleinschalige hotels." Wat ga je met je andere labels doen, SUNtip en Pelikaan Travel? "Met SUNtip blijven we ons richten op een brede doelgroep. We zijn daar bezig om de selectie van het aanbod wat te beperken. Enerzijds om de klant nog wat beter te bedienen, onder het motto ‘alleen vakanties die we zelf ook zouden boeken’. Anderzijds willen we sturen op marge. Het is knap als je geld kunt verdienen aan de verkoop van Corendon en TUI (in categorie C). Ik zie daar geen brood in. Pelikaan Travel is ons eigen VTO-label (virtuele touroperator, red). Zelf samengestelde pakketreizen dus, mét een goede marge. Dat is een belangrijk onderdeel voor ons, al is het zo lang deze pandemie voortduurt geen pretje om reisorganisator te zijn." Hoe kom je aan de naam HOTIQ? "We zochten naar een korte, makkelijk herkenbare en internationaal bruikbare merknaam. HOTIQ voldoet daar aan én bevat delen van de woorden hotel, boutique en unique. We vonden het binnen het ontwikkelteam direct unaniem een mooie vondst." Kunnen agenten dit op termijn ook boeken of blijft HOTIQ puur een B2C label? "Zoals aangegeven willen we met HOTIQ heel dicht bij de klant staan. We zoeken nadrukkelijk het persoonlijk contact. We zien het daarom écht als direct seller. Er is best al wat interesse getoond vanuit retailpartners. Een samenwerking is voor de toekomst niet uitgesloten, maar dat moet dan onze persoonlijke klantbenadering niet in de weg staan."

Deel dit artikel