Plannen voor travel community club house: “Ik zie mijzelf niet als reisblogger of influencer”

Mohsin inspireert duizenden volgers: van reizen tot taalcursus

Door: Arjen Lutgendorff


2020 zou een geweldig jaar worden voor Mohsin Amdaouech van reis community #Nietnadenkengewoondoen, die ruim drie jaar geleden zijn online reisbureau startte. Alle groepsreizen voor 2020 waren al uitverkocht, maar het liep helaas anders. Even nam hij rust, maar Mohsin kon en wilde niet langer stil blijven zitten. Eén van zijn plannen rolde hij onlangs uit: de Travel Languages Academy. “Ik wil mensen verbinden.” Het verhaal van Mohsin is bij velen bekend, maar blijft indrukwekkend. Tijdens de wereldreis die hij zo’n zes jaar geleden maakte na het behalen van zijn hbo-diploma groeide het aantal volgers van zijn Facebook-account en daarmee ook zijn bekendheid. Inmiddels volgen bijna 61.000 mensen hem op Facebook en ook op het aantal volgers van zijn Instagram-accounts @mohsinopwereldreis en @nietnadenkengewoondoen is menig reisorganisatie ‘jaloers’. TravelPro vroeg hem hoe het met hem gaat en hoe hij de toekomst ziet. Kan je ons nog even mee terugnemen naar het begin van de coronacrisis? “Ik was in Zuid-Afrika met een groep van 36 personen en uiteindelijk kregen wij het bericht dat we zes dagen voor de oorspronkelijke terugreis datum terug moesten. Iedereen stond al in de lobby op het moment dat we te horen kregen dat we niet meer mee mochten, omdat Turkije de grenzen had gesloten. Uiteindelijk zijn we met de allerlaatste vlucht van KLM teruggevlogen vanuit Johannesburg in plaats vanuit Kaapstad.”

Je hebt nog wel wat reisjes gemaakt in de periode dat het kon? “De maanden daarna heb ik zelf als eerste reisorganisatie in de Benelux een auto-groepsrondreis georganiseerd. Daarbij kwamen 23 auto’s naar mij toe rijden, want ik zat in Zuid-Duitsland, waarop we een roadtrip van vijf dagen hebben gemaakt. Dat was in juni. Verder heb ik zelf nog een aantal reizen gemaakt naar landen om te zien of ik er groepsreizen naartoe kon organiseren, zoals Curaçao. Ook Portugal bezocht ik om die reden met mijn vrouw en we kregen zoveel enthousiaste reacties, dat we na drie dagen een flyer hebben gedeeld en tien dagen later organiseerde we de eerste van twee groepsreizen met 30 personen naar de Algarve. Dat was in september, toen Portugal code geel had.” Hoe heb je de reacties vanuit de politiek op reizen gevolgd, bijvoorbeeld dat er werd geroepen ‘boek geen reizen’? “Frustrerend. Op social media volg ik veel mensen en ‘iedereen’ zit lekker in Dubai. Vliegtuigen gaan gewoon. Het is wat Arjan Kers (directeur TUI Nederland, red.) zei: we zijn het netste meisje van de klas. Rutte heeft het geen één keer gehad over de reisbranche, dat de sector het zo moeilijk heeft. Geen één keer! Het gaat alleen maar over de toeristen. Dat is heel frustrerend. Ik was voor 2020 helemaal uitverkocht, maar door de coronacrisis is alles verloren gegaan en ondersteuning is er niet echt. De reissector wordt niet genoemd, niet gewaardeerd. Er moet een perspectief komen, want ik zou niet weten hoe ondernemers het moeten doen als ze geen reserves meer hebben.”

Heb je niet het idee gehad om reizen te gaan organiseren in tijden dat het werd afgeraden, omdat je anderen ook naar het buitenland zag vertrekken? “Nee, de veiligheid van onze community staat voorop. We volgen netjes de richtlijnen van de overheid en ANVR. Als er landen weer op code geel gaan dan zullen wij als eerste op Schiphol staan!” #Nadenkendoen in plaats van #Nietnadenkendoen… “Het is zeker nadenken doen. Wij willen mensen laten genieten en daarom nemen wij het stukje ‘nadenken’ uit handen.” Heb je nog contact met andere reis influencers en kan je een beeld schetsen hoe het er in die wereld voor staat? “Ik zie mijzelf niet meer als reisblogger of influencer. Ik ben daar eigenlijk al drie jaar mee gestopt. In principe heb ik mijn eigen community/organisatie opgebouwd. Daar focus ik mij nu op en probeer #Nietnadenkengewoondoen in te prenten bij iedereen. Reisbloggers moeten het natuurlijk hebben van de persreizen en dat zit er nu niet in, dus zij proberen op allerlei manieren op zoek te gaan naar andere dingen. Ik ben een reisorganisatie en heb het even moeilijk als alle andere. Gelukkig heb ik geen toko en wij wilden gaan uitbreiden, maar gelukkig, was het daar nog niet van gekomen.”

Kan je iets meer vertellen over die uitbreiding? “We kwamen handen tekort. Al onze reizen waren binnen een dag uitverkocht. Voor Zuid-Afrika kregen wij 350 aanmeldingen voor een groepsreis van € 2100 per persoon waarvoor wij plek hadden voor 30 personen. We hadden zeker plannen om ons team uit te breiden. We hebben een leuke community met goede mensen die we wilden opleiden tot reisgids.” Had je ook al plannen voor een kantoor? “We hadden plannen voor een travel community (club) house. Een soort buurthuis als verlengde van onze groepsreizen die altijd erg gezellig zijn waar je lid van kunt worden. We maken leuke momenten mee. In ons community house zou diezelfde leuke sfeer terugkomen waar we bij elkaar kunnen komen, waar we workshops kunnen geven. Denk aan kooklessen, spelletjesavonden, movie nights, we nodigen interessante mensen uit, echt een plek om heen te gaan op een vrije dag/avond. De plannen zijn voorlopig even in de ijskast gezet. Het moet een plek worden om mensen te verbinden.” Het is ook wel goed om iets te hebben naast ‘reizen’… “Zeker. Ik wilde mij in eerste instantie niet op andere dingen richten, want ik weet dat als het weer kan dan ben ik 300 dagen per jaar in het buitenland. Daar was ik wel voorzichtig mee, dus ik heb afgewacht op het juiste moment. Dit kan ook op afstand en het idee van de Travel Languages Academy kwam en ik heb het direct uitgewerkt. Een idee is geen idee als je het niet binnen 24 uur uitwerkt. We hebben al 80 studenten in mijn schooltje. Met onze groepsreizen zijn er ruim 800 mensen mee geweest. Als we niet hadden hoeven annuleren waren we al over de 1.000 mensen heengegaan op onze groepsreizen die we sinds kort aanbieden.”

Kan je iets meer vertellen over de Travel Language Academy? “Na één van de laatste persconferenties besloot ik dat ik echt iets anders moest gaan doen, zoals een taal leren en mijn community en andere geïnteresseerden ook die mogelijkheid bieden. Het belangrijkste daarbij vond ik dat men de taal die men leert kan gebruiken wanneer je op reis bent. Ik heb bijvoorbeeld Spaans geleerd in Peru en ik zeg tot op de dag van vandaag ‘I speak travel Spanish’. Daarmee bedoel ik dat ik de dingen die ik moet fixen kan fixen wanneer ik op reis ben. Verder wil ik connecties maken met locals. Onderhandelen in de taal van de locals. Daardoor krijg je ook een betere behandeling. Verder is het superleuk om een nieuwe taal te leren.” Hoe steekt één en ander in elkaar? “We hebben hele nieuwe cursussen in elkaar gezet in samenwerking met docenten in binnen- en buitenland. Ik heb bij hen aangegeven wat ik zou willen leren en hoe ik les zou willen krijgen. We hebben goed naar de onderwerpen gekeken, die allemaal met reizen te maken hebben. Denk aan ‘airport (aankomst en vertrek)’, ‘aankomst op de bestemming’, hotels’ en ‘accommodaties’, ‘restaurants en cafés’, onderhandelen. Je leert dingen die je niet zomaar tijdens een reguliere cursus met toetsen leert. Als je meedoet krijg je toegang tot een digitale leeromgeving waar je woorden en zinnen kunt beluisteren en oefenen. We komen iedere week online via Teams met de klassen, met tien tot vijftien personen. Verder heeft elke klas een groeps app met de docent en samen ga je Spaans proberen te praten, ook in de groeps app zodat het continu top of mind blijft. De Travel Languages Academy is een ontzettend leuke en inspirerende manier om je te verdiepen in een andere taal en om je voor te bereiden op je volgende reis.”

Hoe verklaar je je succes? “We zijn heel goed in het verbinden van mensen. Mensen leren geen nieuwe mensen meer kennen. Na je studie ga je aan het werk en heb je nog wat vrienden en that’s it. Ook met de Travel Languages Academy willen we expres een groeps app maken zodat je nieuwe mensen leert kennen. Ook het samen online leren tegelijkertijd schept een band met elkaar.” Je runt je bedrijf nu samen met je vrouw? “Ja dat klopt. Sherine doet onder andere de Travelicious Women Experience (ladies only) reizen naar Bali en Istanbul. Daarnaast heeft Sherine ook haar eigen bedrijf Sherine Laghmiri in het centrum van Rotterdam. Zij verkoopt en verhuurt Marokkaanse (bruids)jurken. Dat opende zij eind februari 2020 en twee weken later gingen we in lockdown. Laatst heeft zij nog de hele winkel leeggehaald in verband met de rellen. We hebben allebei pech.” Hoe zie je de toekomst voor je? “Ik kan niet wachten om te beginnen. De enige reden dat ik het volhoud is de gedachte aan het moment dat we weer mogen reizen. Dan zitten we binnen een paar uur voor het hele jaar vol. Dat hebben we al meerdere malen bewezen en het gevoel om te gaan reizen als het mag is bij heel veel mensen de afgelopen tijd alleen maar toegenomen. Ik denk ook dat mensen wel wat hebben kunnen sparen. Dat is ook goed.”

Deel dit artikel