SolFly mét brochure en twee nieuwe bestemmingen voor zomer 2021

Mosselman: “Wie nu boekt pakt flink wat voordeel”

Door: Arjen Lutgendorff


Hans Mosselman heeft deze week de nieuwe brochure van SolFly uitgebracht. TravelPro belde de directeur/oprichter van de touroperator die een warme band onderhoudt met de retail en zich richt op kleinschalige (laagbouw) accommodaties, in een groene omgeving en nabij centra en restaurants, om te vragen hoe het met hem gaat en waarom hij in deze tijd een brochure uitbrengt.

Hoe zijn de zomer, najaar en winter tot nu toe verlopen voor je? “In de zomer draaiden we nog wel een beetje omzet, maar er was en werd zoveel geannuleerd. De omzet die we hebben gedraaid is niet te vergelijken met vorig jaar. Op dit moment wordt er veel minder geboekt, maar natuurlijk niet niks. Het valt ons op dat meer dan 50% van de boekingen voor Griekenland is.” Ben je wel tevreden met de hulp die de reissector krijgt? “Met alle negativiteit vanuit de overheid richting de reissector, het benoemen van ‘asocialen’ als je op reis gaat en noem maar op, vind ik dat we wel een redelijke financiële steun krijgen. Bij SolFly zitten we wat dat betreft goed met de financiën en kunnen we netjes aan alle verplichtingen voldoen.” Waarom kies je ervoor om nu een brochure uit te geven, stond dat op de planning en houd je je daar gewoon aan of hoe is het dit keer tot stand gekomen? “De reisbureaus hebben bijna niks om uit te geven, zo laten ze mij weten. Ik moet zeggen dat er intern de nodige discussies over waren. Het was in ieder geval de planning dat de brochure visueel zou zijn. Maar na contact met wat reisbureaus vroegen ze mij om er toch een aantal te drukken, al is het maar beperkt. Dat heb ik gedaan, de kosten vielen me mee. Het is afwachten of er nog veel bijbesteld gaan worden, maar dat is niet te overzien. Ik ben heel tevreden over de brochure, hij ziet er weer fris uit. Het vervelende is natuurlijk dat de meeste reisbureaus dicht zijn, maar je kan de brochure al op onze website bekijken.” Bied je nog nieuwe bestemmingen aan? “Ja, wij hebben twee nieuwe bestemmingen. Vorig jaar zijn we begonnen met de Costa Brava, waar ik persoonlijk niet veel vertrouwen in had. Giovanni (Barbuio, red.) overtuigde mij om het hem te laten regelen en het liep als een dolle. In het verlengde daarvan hebben we voor deze zomer de Costa Dorada met Salou. De hotels zien er goed uit. Naast de Costa Dorada zijn we begonnen met Cyprus, wat Giovanni ook erg goed kent.”

Hans Mosselman


“Nu maar even helemaal afzien en hopen dat er daardoor snel weer enige verruiming mogelijk is”

In je brochure raad je consumenten aan om vroeg te boeken. Waarom? “Ik heb dit weekend bijvoorbeeld nog vergeleken en ik beperk mij even tot Transavia en dan zie je in vergelijking met een maand geleden dat de tarieven alweer oplopen. Hoe vroeger de mensen boeken, des te meer voordeel ze hebben. De vroege boekers kortingen gaat vaak om 20% van de verblijfskosten en dat is veel geld. De mensen die van plan zijn om te gaan reizen en nu al boeken, die pakken wel het voordeel. Ondanks dat reizen nog niet tussen de oren zit bij de mensen kan je absoluut boeken met allerlei mogelijkheden, waaronder het omboeken van bestemming naar bestemming. Als ik de tarieven van nu met die van vorig jaar vergelijk, is de daling in het hoogseizoen op dit moment € 100 per persoon. Verder zou ik iedereen met een voucher aanraden om deze te gebruiken. Wanneer het vaccin eenmaal werkt en we weer kunnen reizen, wordt er verwacht dat men ook weer massaal gaat reizen. Dan kan je beter nu, met flinke korting, boeken.” Nog even voor de duidelijkheid: ik boek, maar door corona kan mijn reis naar de geboekte bestemming niet doorgaan. Wat dan? “Het lastige van het systeem is dat als iemand boekt, dan moeten wij 100% betalen. Daarover liggen we nog met Transavia in de clinch, want zij bieden zelf aan dat je bij hen kosteloos mag wijzigen. Wij verlangen dezelfde voorwaarden. Daar moeten ze in mee, want anders is het geen level playing field. Ik heb wel de indruk dat we dezelfde voorwaarden gaan krijgen.” Hoe verlopen de gesprekken met de ketens? “Ik merk dat de ketens heel positief tegen ons staan. Ze zijn tevreden over ons product, onze flexibiliteit, onze stedenreizen (waarmee SolFly vorig jaar van start ging, red.) vinden ze leuk, dus we gaan er weer vol tegenaan in samenwerking met de retail.” Het aantal reisbureaus en zra’s blijft wel afnemen in deze tijd. Ben je nog met je website bezig? “We zijn hard aan het werk met onze website. Voor nu maak ik mij er niet zo druk om, want er wordt toch niet hard geboekt. We zijn ermee bezig dat men binnenkort ook via onze vernieuwde website kan boeken.” Zie je ook nog voordelen van de coronacrisis? “Het is zo dat we in de hotels die voorheen werden afgeschermd door de grote touroperators nu wél bedden kunnen krijgen. OP het laatste moment hebben we daardoor complexen die we eerder al eens hadden bezocht maar waar we niks konden krijgen, nu toch hebben kunnen toevoegen aan ons aanbod.”

image

In het voorjaar van 2020 stuurde Hans deze foto. Daarbij schreef hij onder andere: In de reiswereld worden we regelmatig overvallen door crisissituaties als 9/11, Golfoorlog of wat dan ook. De afgelopen 45 jaar hebben we het nodige meegemaakt. Maar het verschil met vroeger is enorm toen we elkaar nog wat gunden en gezamenlijk problemen aanpakten. In 1992 lag Spanje plat en werd er op korte termijn overlegd. Als snotaap zat ik daartussen. Gezworen vijanden zien jullie hierbij. Voor zover ik weet op de foto: Piet Polman (reisagenten), Spaanse ambassadeur, Ferdinand Fransen (Arke), directrice Spaans Verkeersbureau, Rene Klawer (Neckermann), ondergetekende (Sudtours), Frans van Steenis (Hotelplan), Eulalia Sturtewagen (Holland International), Martin Schröder (Martinair), Peter Legro (Transavia), Gerard Couvreur (ANVR) en John Block (Air Holland).

Verder nog dingetjes die spelen? “Het is het vermelden zeker waard dat partners in het buitenland ons ook steunen. Verder betalen wij onze rekeningen, maar dat geldt niet voor iedereen. Dat is wel algemeen bekend. Ik denk dat wij een goede naam hebben in het buitenland.” Nog veranderingen binnen SolFly? “We zijn intern verhuisd. We zitten nog steeds op dezelfde verdieping, maar zijn ontzettend blij met onze nieuwe ruimte.” Jij nog iets gehoord van de Vakantiebeurs? “Het is uitgesteld tot april. Ik heb aangegeven potentieel geïnteresseerd te zijn, maar ik heb nog helemaal niks gehoord. Ik ben bang dat het weer in het water valt.” Wat vind je trouwens van alle beperkende maatregelen? “Verstandig. Laten we nu maar even helemaal afzien en hopen dat er daardoor snel weer enige verruiming mogelijk is en we ook als het op reizen aankomt straks weer los kan. Als het deze zomer weer niks wordt, dan wordt het toch wel lastig hoor.” Jij stuurde afgelopen voorjaar een foto uit 1992 van een crisisteam bestaande uit reisbazen die in dat jaar overleg voerden over de crisis in Spanje. Ik vond dat mooi om te zien hoe er met elkaar overleg werd gevoerd. Wat zou jij er nog aan toe willen voegen? “Ik vind dat het onverstandig zou zijn dat iedereen individueel dingen gaat doen. We moeten als branche optreden, om te zorgen dat de consument het reizen weer positief in gedachten krijgt.”

Deel dit artikel