Diana Kranz over haar vertrek uit de reissector

“Natuurlijk had ik dagen dat ik verdrietig en teleurgesteld was”

Diana Kranz over haar vertrek uit de reissector

“Natuurlijk had ik dagen dat ik verdrietig en teleurgesteld was”

Door: Arjen Lutgendorff


Het verkoopteam van Fly to the West met v.l.n.r.: Mirjam de Goede, Alysa Lammers, Chantal Veldhoen, Marianne Foekema, Monique Zijlstra en Diana Kranz

Diana Kranz werkte ruim 30 jaar in de reissector bij verschillende bedrijven, waaronder bij TUI in Duitsland, Air Transat en als laatst bij Tioga Tours / Fly to the West. “Dat het zo is geëindigd is echt balen.”

Kan je je nog de eerste berichten over het coronavirus herinneren? “Bij de eerste berichten wist nog niemand wat het coronavirus precies te betekenen had. Helemaal bij de eerste berichten hadden we nooit gedacht dat een land als Amerika haar grenzen zou gaan sluiten en dat dit allemaal zo lang zou gaan duren. Dat het iedereen zo zwaar te pakken zou krijgen, dat had niemand verwacht.” Wat hebben jullie bij Tioga Tours / Fly to the West allemaal moeten doen toen de pleuris uitbrak in maart? “We moesten heel veel annuleren en moesten er mensen terug worden gehaald. Niemand wist wat er wat betreft de kosten zou gaan gebeuren. Onder andere onze reserveringsafdeling is er heel erg druk mee geweest. Ikzelf was meer een luisterend oor bij de reisagenten.” Zijn er nog verhalen die je als de dag van gisteren bij zijn gebleven? “Het verhaal van een reisagent waarvan de klanten niet mee terug konden naar Nederland, omdat alle segmenten los waren geboekt. Zij was in dit geval de touroperator en moest dus alles zelf regelen. De airline haalde haar klanten van de vlucht en zij moest zelf een nieuwe vlucht inboeken om die klanten terug te halen. Vervolgens kreeg zij ook nog een rechtszaak aan haar broek, omdat haar klanten niet tevreden waren.” Hoe is er door Tioga Tours / Fly to the West gereageerd op de coronacrisis? “Er moest heel veel gebeuren, maar in mijn ogen heeft de organisatie voortreffelijk gereageerd. Ze zaten er bovenop, maar natuurlijk was het een lastige situatie. Niemand wist hoelang het zou gaan duren.” Hoe zagen de dagen eruit in het voorjaar van 2020? Maakten jullie extra lange dagen? “Het was wel erg druk, helemaal toen Amerika haar grenzen sloot. Niemand wist hoelang het zou gaan duren. Eén maand voor vertrek kon je pas beslissen wat er met een boeking zou gebeuren, aangezien we ook niet wisten hoe onze partners (in Amerika) mee zouden werken. Nu geeft iedereen een garantie, maar er was in veel gevallen ook van no refundable sprake. Dat zorgde dan ook weer voor discussie met de reisagent. Het was een discussie die niemand wilde.” Is het nog wel verstandig om je als reisorganisatie op één bestemming te focussen? “Nee, dat denk ik niet. Tioga Tours heeft nu ook z’n aanbod uitgebreid naar Europa met ViaTioga.nl en daarvoor gebruiken ze hetzelfde als ze voor Noord-Amerika gebruiken met die mooie routeplanner. Daarmee hebben ze heel snel geschakeld. Het is heel professioneel opgezet. Heel knap.” Kan je je nog herinneren dat je contract werd opgezegd? “We organiseerden begin juni een reeks webinars en na de laatste webinar mocht ik mij melden en werd het mij verteld. Ik was niet verrast. Wat moest ik nog verkopen als sales? Op de reserveringsafdeling was er nog heel veel werk te verrichten, maar aan sales was er niks te doen. De reisagenten hadden het druk genoeg met hun eigen boekingen en zaten niet op sales praat te wachten. Ik had overigens een vast contract, maar dat betekent in deze tijd helemaal niks. Je schiet er ook helemaal niks mee op om moeilijk te gaan doen, want dan maak je de verhouding er niet beter op.”

Diana Kranz


“Helaas niks te vinden qua werk in de reissector”

Vind je het niet ‘lastig’ dat er bij andere organisaties sales medewerk(st)ers wel hun baan hebben? “Er zijn ook heel veel mensen met stille trom vertrokken. Als je op LinkedIn kijkt…” Hoe beleefde je de eerste dagen nadat je was ontslagen? “Natuurlijk had ik dagen dat ik verdrietig en teleurgesteld was. We hadden met Fly to the West zo’n goede bedrijfstak opgezet. Het was groeiende, we hadden er ook zoveel voor gedaan en opeens stopt alles door iets waar jezelf niets aan kunt doen. Als het mijn eigen schuld was geweest of die van Tioga Tours, maar zij konden er ook niks aan doen.” Hoelang heb je uiteindelijk bij Tioga Tours / Fly to the West gewerkt? “Ik ben er in 2017 van start gegaan. In september had ik er drie jaar gewerkt.” Hoe kijk je terug op de periode? “Het was een geweldige periode. Paul (Backer, directeur/eigenaar Tioga Tours, red.) ging ook mee in nieuwe ideeën. Wanneer iets succesvol was, dan zag je een glimlach op zijn gezicht. Dan zag je het vertrouwen groeien en gaf hij mij de vrijheid om bepaalde dingen te doen. Dat het zo is geëindigd is echt balen.” Ze hebben straks toch weer iemand nodig voor de sales. Denk je er niet aan om terug te keren? “Nee, dat denk ik niet. Ik ben een andere weg ingeslagen.” Vertel! “Als je in de ww komt wanneer je wordt ontslagen, dan moet je het eerst laten bezinken. Daarna heb ik gesprekken gehad met andere partijen in de reisbranche, maar niemand wist te zeggen wanneer ik in dienst kon komen. Het was geen optie en ik moest wel realistisch zijn en heb besloten een opleiding te gaan volgen, namelijk die van re-integratie coach.” Wat ga je daarmee uiteindelijk doen? “Een re-integratie coach helpt mensen die langdurig ziek zijn. In het tweede jaar dat deze mensen ziek zijn, komt de re-integratie coach om de hoek kijken en die helpt om weer aan het werk te komen. Je helpt met het maken van een cv, sollicitatiebrieven, beroepstesten en helpt ze terug op de beroepsmarkt.” Ben je van plan om bij een bedrijf aan de slag te gaan of wil je voor jezelf beginnen? “Ik ben nu nog in opleiding en loop stage bij een re-integratie bureau. Uiteindelijk wil ik het zelfstandig gaan doen. Daarvoor schrijf ik op dit moment ook mijn ondernemingsplan.” Waarom heb je voor deze richting gekozen? “Omdat ik het gewend ben om veel met mensen te praten, omdat ik sociaal ben, een goed netwerk heb en graag mensen help, ook om weer aan een baan te komen. Het is daarnaast ook een tak waarin altijd werk zal zijn. Als je ziet hoeveel mensen er nu ziek worden vanuit het werk, daar word je niet blij van.” Dus je gaat verdienen aan mensen die ziek zijn of lang ziek zijn geweest… “Ja, maar die mensen moeten ook in het tweede jaar weer aan de slag om de arbeidsmarkt op te komen volgens de wetgeving. Dan moeten zij met een re-integratie bureau aan de slag. Ik moet overigens ook flink studeren op ‘recht’. Het is flink studeren. Ik heb ook een keer per week school.”

Diana Kranz met de groep in Nova Scotia

Je volgt de reissector vast nog zijdelings, maar dat gaat natuurlijk een keer wegebben… “Ik kijk nog wel met een schuin oog naar de reisbranche en volg het met interesse. Alleen is er helaas niks te vinden qua werk in de reissector. Mijn kennis van de reisbranche gaat niet zomaar weg. Ik hoop dat als ik zelfstandig ben en de reisbranche aantrekt, dat ik bedrijven kan helpen met bijvoorbeeld het geven van presentaties en dergelijken. Ze kunnen mij dan altijd inhuren.” Heb je ook in andere branches gesolliciteerd? “Jawel, maar ik vond het heel zwaar om in andere branches te solliciteren. Ik werd dan afgewezen omdat ik geen kennis zou hebben. Ik heb 30 jaar in de reisbranche gewerkt, maar achteraf kan ik het iedereen aanbevelen om voor een brede werkervaring te zorgen. Andere sectoren kijken niet naar je vaardigheden of sales, maar ze willen dat je iets weet over hun sector. Er zijn zoveel anderen die dan wel iets over die andere sector weten. Het was voor mij beslissend om zelf iets te gaan doen. Je kan wel zeggen dat een afwijzing je niets doet, maar natuurlijk doet het wel iets met je. Als je iedere keer wordt afgewezen, omdat je iets niet zou kunnen. Ik mocht niet eens op gesprek. Als je netwerk dan alleen maar binnen de reisbranche is, dan is dat beperkt.” Heb je nog tips voor mensen die straks op zoek moeten naar een nieuwe baan? “Denk goed na wat je wilt en praat vooral met mensen. Blijf niet negatief. Verder heeft niet iedereen geld voor een dure opleiding. Maar kijk bijvoorbeeld ook eens op nederlandleertdoor.nl, schrijf je in voor dingen waar je interesse ligt en ga iets doen. Je moet zelf initiatief tonen, geïnteresseerd blijven.” Als je nou je volgende vakantie gaat boeken, waar ga je dat dan doen? “Mijn man werkt bij KLM, dus wij zullen snel zelf iets samenstellen, maar anderen zal ik zeker aanbevelen om naar het reisbureau te gaan.”

Deel dit artikel