"Spannend is een overname altijd, ongeacht of je start in een crisis of niet"

v.l.n.r. Jinke Hermsen, Britt Hubregtse, Peter Rientjes, Marjolein Smeenk, Marieke Hessels.

Door: Dylan Cinjee


Marjolein Smeenk en Jinke Hermsen hebben op 1 januari 2021 Rientjes & Partners overgenomen van Peter Rientjes. Een gedurfde stap, zeker tijdens de grootste crisis die de reisbranche ooit heeft gekend. Wat is de reden van deze overname, wat zijn hun plannen en hoe kijken ze naar de toekomst?

Kunnen jullie wat meer vertellen over Rientjes & Partners, wat voor reizen verkopen jullie? “Vanuit hartje Deventer, organiseren we met een enthousiast en hecht team bijzondere incentive reizen, unieke zakelijke bijeenkomsten en onvergetelijke bedrijfsevenementen. Onze doelgroep bestaat uit het bedrijfsleven in Nederland en België. Wij organiseren wereldwijde reizen en evenementen, waarbij alles op maat wordt samengesteld en aan elk detail wordt gedacht. We ontzorgen onze opdrachtgevers van A tot Z, bijvoorbeeld bij de organisatie van een meerdaagse handelsmissie naar Azië, een jubileumreis in Europa of een medisch congres in Nederland.” Hoe hebben jullie de afgelopen maanden beleefd? “De afgelopen maanden waren ronduit bizar. We schoten in januari 2020 uit de startblokken, met mooie reizen naar onder andere Lapland, wintersport-trips naar Oostenrijk en prachtige winterse stedentrips. Opeens werden we net zoals iedereen in onze branche noodgedwongen tot stoppen gebracht. De eerste weken waren we ontzettend druk met alles regelen en omboeken, maar dat zijn niet de werkzaamheden waar je energie van krijgt. Gelukkig hebben we snel de knop om kunnen zetten en zijn we door gegaan met het organiseren van (online) coronaproof evenementen. Super fijn om zo weer creatief bezig te zijn, out-of-the-box te mogen denken en in contact te blijven met onze loyale opdrachtgevers.” Hoe zijn jullie bij Rientjes & Partners terechtgekomen? “In 2012 zag Jinke de vacature voor Project Manager bij R&P voorbijkomen en ook al zat ze nog prima op haar plek in de leisure wereld, ze wist gelijk: dit is een buitenkans, hier moet ik voor gaan. In 2015 kwam Marjolein het team versterken, met al een behoorlijke rugzak aan ervaring in de reiswereld vanuit onder andere OAD en Fadiro.” Wanneer zijn de eerste plannen ontstaan om Rientjes & Partners over te nemen? “Op de eerste werkdag was er gelijk een persoonlijke klik en werd er al gedroomd over de mogelijkheid om ‘ooit’ samen te ondernemen. Voordat deze droom uitkwam begin dit jaar, zijn er vele gesprekken en brainstormsessies aan vooraf gegaan, met elkaar en natuurlijk met Peter Rientjes. Daarna zijn de dromen met de hulp van gespecialiseerde adviseurs concreet gemaakt. Een prachtige uitdaging!”

Jinke Hermsen (links) en Marjolein Smeenk (rechts)


“De onwetendheid maakt het soms lastig en vooral een uitdaging”

Waarom nemen jullie Rientjes & Partners juist nu, in deze crisis, over? “Alles stond al helemaal klaar voor de overname, voordat we in Nederland te maken kregen met de coronacrisis. Uiteraard sloeg de twijfel wel even toe, maar Peter Rientjes heeft de afgelopen 25 jaar een zeer solide, kwalitatief goede en betrouwbare organisatie neergezet. Dit zorgt voor veel rust en vertrouwen om ook in een crisis van start te kunnen gaan. Peter Rientjes blijft op de achtergrond betrokken en zal waar nodig, met zijn kennis en expertise, ons team van advies kunnen voorzien. Daarnaast hebben wij enorm veel vertrouwen dat, zodra het weer kan en mag, de vraag naar onze service en diensten weer heel groot wordt. Daarom hebben we heel weloverwogen besloten om er samen met ons team vol voor te gaan.” Dit zijn vast spannende tijden voor jullie? “Spannend is een overname altijd, ongeacht of je start in een crisis of niet. We zijn hierdoor juist extra met beide benen op de grond gezet en weten nu als geen ander dat al je plannen zo kunnen veranderen door externe factoren. We zijn heel nuchter en zien deze tijd als een kans om zowel op persoonlijk als zakelijk vlak te groeien, zodat we straks kunnen doen wat we het allerleukste vinden: zakelijke doelstellingen omzetten in resultaat en van ieder project een onvergetelijke ervaring maken.” Welke plannen hebben jullie nu als eigenaar van het bedrijf? “We willen doorgaan hoe we in de winter van 2020 zijn geëindigd. Daarbij volgen we nauwlettend de nieuwste trends en ontwikkelingen op het gebied van technologie, duurzaamheid en digitalisering. Door met een frisse blik naar de organisatie, maar ook juist naar de dynamische wereld om ons heen te kijken, streven we er naar nieuwe concepten te ontwikkelen waarmee we onze vaste opdrachtgevers blijven verrassen en tevens nieuwe opdrachtgevers kunnen aantrekken.”

Het kantoorpand in hartje Deventer.

Hebben jullie een doel voor dit jaar? “Zorgen dat Rientjes & Partners staat als een huis. Intern hebben we al mooie stappen gemaakt en zijn we onder andere bezig met een nieuwe marketing tool waar we hele verfrissende voorstellen in gaan versturen. Ons team bestaat uit vier meiden en deze tijd biedt ons juist de kans om onze eigen kennis en vaardigheden uit te breiden en onszelf verder te ontwikkelen. Daarnaast blijven we focussen op het contact met onze opdrachtgevers en helpen we ze met het beantwoorden van de vraag: wat kan en mag er nog wel? Die vraag stellen we onszelf ook elke dag. We organiseren momenteel vele diverse coronaproof evenementen, zoals live studio producties, digitale congressen en company rally’s. Daarnaast brengen we op verschillende manieren het belang van teambuilding en vitaliteit onder hun aandacht. Kortom we doen er alles aan om keer op keer de verwachtingen van onze opdrachtgevers te overtreffen, ook in tijden van een crisis.” En wat zijn jullie eigen verwachtingen? “We streven er naar dit voorjaar weer voorzichtig de eerste fysieke events te mogen organiseren. Met de neus in de frisse Nederlandse wind ons eigen prachtige land (her)ontdekken. We hebben een sterk Reconnect concept klaar staan, wat we in september jl. al hebben kunnen uitvoeren en hopelijk vanaf dit voorjaar ook weer georganiseerd kan worden. Het zou daarnaast geweldig zijn als we komend najaar weer met zakelijke gezelschappen de landsgrenzen over kunnen. Dat zal heel spannend blijven met de huidige vaccinatie snelheid in Nederland en eventuele inreisbeperkingen die andere landen zullen stellen.” Wat is voor de komende tijd de grootste uitdaging? “De onwetendheid maakt het soms lastig en vooral een uitdaging. Af en toe verschijnt er een stip op de horizon, de ene keer is deze groot en helder, maar dan vervaagt hij weer door nieuwe kennis en aangescherpte maatregelen vanuit de overheid. Dit gebrek aan perspectief vergt enorm veel flexibiliteit. Van ons team, maar ook van onze opdrachtgevers én onze partners waar we mee samenwerken. Gelukkig merken we wel dat iedereen veel begrip hiervoor heeft, we zitten tenslotte allemaal samen in hetzelfde schuitje.” Zal de zakenreismarkt weer volledig herstellen of zal het minder worden na de crisis? “We verwachten dat de behoefte om samen te komen binnen het bedrijfsleven na de crisis heel groot is. Zodra we weer terug kunnen naar het ‘nieuwe’ dan wel ‘oude’ normaal, gaan Nederlanders als reislustig volk graag samen op reis. Wel houden we er sterk rekening mee dat hier duurzame keuzes worden gemaakt en dat er eerder voor een bestemming wordt gekozen waar je met de trein heen kunt. We hopen daarom dat het Europese treinnetwerk nog beter uitgerold gaat worden, zodat er meer rechtstreekse bestemmingen worden aangeboden vanuit Nederland.”

Deel dit artikel