“Ik ga er mijn klanten mee verrassen, maar ook vrienden en collega’s”

Door: Dylan Cinjee


Crisis maakt creatief. Die term hebben we de afgelopen maanden meerdere keren voorbij zien komen in onze branche. Ook zelf zijn we gestart met een nieuw initiatief, namelijk de verkoop van Voyago, Beers of the World. Na onze oproep dat het product niet alleen leuk is voor jezelf als reisprofessional, maar ook als bedankje voor je klanten, hebben we mooie bestellingen zien binnenkomen. Onder meer van Tim Zegveld en Manita de Kinkelder - de Roo (beide van YourTravel). We spraken met ze over de crisis en het vertrouwen in de toekomst.

Tim Zegveld.

“Ik heb weinig reden om negatief te zijn momenteel” “Zakelijk beleef ik de crisis natuurlijk anders dan privé”, laat Tim Zegveld weten. “Uiteraard ben je er iedere dag mee bezig, maar ik probeer zo veel mogelijk ‘gewoon’ door te gaan met alles wat wél kan. Er komen af en toe wat aanvragen binnen en ik kan daar de ochtenden prima mee vullen. In de middag trek ik er graag op uit, heb mijn fotografie-hobby weer opgepakt en wandel 80 tot 100 kilometer per week door de Limburgse natuur. Zo maak ik het beste van de tijd die ik nu over heb. Ik zie het ook allemaal als ‘verplichte’ pauze aangezien de laatste tien jaar als ZRA ieder jaar drukker en drukker werden. Aangezien de laatste twee jaar wel érg vol zaten, geniet ik nu ook van de vrije uren die ik heb.” Hoe houd jij je hoofd boven water? “Zoals vele heb ik de eerste drie maanden wat steun gehad en val ik verder buiten alle steunmaatregelen. Er komt dus niet veel binnen, maar ik had ook geen groot uitgavepatroon waardoor ik het prima kan volhouden. Uiteraard helpt het dat ik kantoor aan huis heb en niet meer kosten heb dan normaal. Mijn vriendin heeft gewoon werk en de laatste tien jaar heb ik ook goed verdiend, waardoor je wel een behoorlijke buffer hebt. Uiteraard is dat niet zoals het zou moeten zijn, maar het is helaas niet anders.” Moet je zelf ook creatief zijn in deze crisis? “Klanten die willen boeken hebben wat meer overtuiging nodig in de vorm van garanties en die kan ik ze bieden door creatief te boeken. Ik heb bijvoorbeeld al verschillende verre reizen kunnen vastleggen voor het najaar, maar die zijn tot korte tijd van tevoren volledig en kosteloos te annuleren. Daardoor wilde de meeste klanten sowieso al boeken en hebben ze ook veel meer keuze. Het helpt natuurlijk enorm dat de Nederlandse en Duitse touroperators zich over het algemeen flexibel opstellen met hun voorwaarden dus het komt nu allemaal wat meer op gang.” Ben je altijd positief? “Ik heb weinig reden om negatief te zijn momenteel. Mijn familie en vrienden zijn gezond en kunnen redelijk gewoon door met hun leven, net zoals ‘vroeger’. Vanuit hun is er dus geen negativiteit en dat werkt natuurlijk ook door op anderen. Ja, het is een penibele situatie waarin we zakelijk nu verkeren, maar ik kan alle rekeningen betalen, dagjes weg met mijn familie en Ajax wint bijna al z’n wedstrijden. Hoe kun je dan negatief zijn?” Je hebt een mooie bestelling gedaan, je hebt dus vertrouwen in de komende tijd? “Ja hoor. Er lopen verschillende offertes en deze week beginnen de boekingen wat meer op gang te komen. Een uitgelezen kans om deze klanten te bedanken met een pakketje ‘Werelds’ bier!” Heb je plannen voor je biertjes? “Mijn privé voorraad wordt in het weekend weer aangebroken, de overige bestellingen geef ik weg. Of ik hier een actie mee ga doen of ga gebruiken voor de boekingen die nu gedaan worden, ga ik nog even bedenken. Ze komen sowieso goed terecht.” Waar kijk je momenteel het meest naar uit? “Vakantie, vanzelfsprekend. Al is het dichtbij of ver weg, auto of vliegtuig, een weekje weg lijkt me heerlijk. Maar we zijn onze eigen omgeving ook veel meer gaan waarderen, hebben Zuid-Limburg om de hoek, dus het vakantiegevoel kunnen we af en toe makkelijk opzoeken. Maar ik hoop toch het meest dat onze reis naar Martinique en Guadeloupe, die één jaar is verzet, door kan gaan dit jaar.”

Manita Kinkelder - de Roo.

“Ik laat zien dat je nog steeds kunt ‘proeven van de wereld’ Ook De Kinkelder – de Roo is positief ingesteld en probeert de horizon te blijven zien. “Niemand vindt deze crisis prettig en al helemaal niet omdat je je vak in de reisbranche waar je zoveel passie en plezier aan beleefd niet uit kunt oefenen, althans niet op de manier die je zou willen. Omboekingen, annuleringen, vouchers, refunds. Dat was niet de bedoeling van het jaar 2020, wat zo mooi begon met heel veel mooie boekingen. Maar ja, het is zoals het is en het beste ervan blijven maken is toch het enige wat kan. En dan zoek je vanzelf uitwegen en manieren waarop je wel verder kan. Uitgaan van wat wel kan en niet van wat niet kan, dat staat bij mij altijd als een paal boven water.” Wat kan er wel op dit moment? “In het begin van de crisis hadden velen van ons, ikzelf ook, wel het idee dat het toch niet zo lang zou duren, maar na een aantal maanden van alleen maar reizen die niet door konden gaan, besefte ik toch wel dat het echt langer zou gaan duren en heb mijn bakens verzet. Ik heb toen mijn ondernemingsplan aangepast, mijn kansen en bedreigingen bijgesteld en zag als enige oplossing om dan toch op zoek te gaan naar een tijdelijke baan om zodoende de vaste lasten te kunnen blijven betalen en op die manier de deur als zelfstandig reisagent open te houden. Dat is ook prima gelukt. Sinds september 2020 ben ik aan het werk in een fulltime (tijdelijke) baan als planner en salesmedewerker van Hestia Cardiovascular Service Center in mijn woonplaats Losser. Zo houd ik mijn hoofd boven water, om vooruit te kijken, actief te blijven en kansen te blijven zien. Is het niet in de reiswereld, dan is het in dit geval in een andere branche die veel energie oplevert, omdat je ideeën kwijt kunt en kan uitvoeren en ook daarom gewaardeerd wordt.” Ben je zelf creatief geweest? “Zeker! Toen er afgelopen zomer nog wel wat kon heb ik nog een aantal verrassingsreizen samengesteld, waarop de klant alleen maar het land aangaf en ik de rondreis met verrassende accommodaties samenstelde, zodat de klant op de dag zelf pas wist waar ze die dag zouden overnachten. Voor onderweg gaf ik tips mee voor activiteiten en bezienswaardigheden. Met mijn plaatselijke schoonheidsspecialiste bedacht ik de actie om bij een boeking een cadeaubon voor een schoonheidsbehandeling weg te geven. Zo hielpen wij als ondernemers elkaar nog enigszins. Maar ook naar je collega’s toe probeerde je de moed erin te houden. Ik ben ook nog raadslid van The Travel Club/YourTravel/United Travel/HolidayPlanners. Ook daar heb ik tijd en energie ingestoken om het management en de collega’s bij te staan, samen met mijn andere raadsleden, met het doel om vooral op een juiste en verantwoorde manier door te gaan met ons mooie reisvak.” Hoe ga je nu om met de crisis? “Mijn levensmotto is altijd al: onthoud de mooie dingen en ga verder. Het heeft geen zin om bij te pakken neer te zitten. Het heeft geen zin om te blijven mopperen dat er weinig tot geen steun is geweest. Ik heb wellicht iets makkelijker praten omdat ik een lieve man met een baan heb en zelf ook nog een baan heb gevonden, dus inkomsten zijn er. Maar ik ben er ook voor collega’s en familie en vrienden die het moeilijk hebben. Oog voor elkaar blijven houden met de blik vooruit dat gaat ons allemaal redden.” Ook jij hebt vertrouwen in de toekomst aan je mooie bestelling te zien… “Ik heb zeker vertrouwen in de komende tijd. Toen ik jullie bestelmogelijkheid zag voor de wereldse biertjes heb ik meteen twee dozen besteld en inmiddels heb ik nog een bestelling gedaan. Op deze manier laat ik zien dat je nog steeds kunt ‘proeven van de wereld’ (mijn motto als reisagent) met deze wereldse bieren. Ik ga er mijn klanten mee verrassen, maar ook vrienden en collega’s. Wat is er nu leuker om op deze manier de wereld aan je voorbij te laten gaan met een Buenos Aires Blond, een Auckland IPA en de Tokyo Tripel. Ik kan jullie verklappen….ze zijn alle drie heerlijk!” Waar kijk je nu het meest naar uit? “Dat de wereld weer open gaat, dat we weer kunnen reizen, en natuurlijk geboekt bij YourTravel Losser, maar nog het meeste dat ik mijn lieve vrienden en familie weer een dikke knuffel kan geven zonder mondkapje.”

Wil jij ook kennismaken met Voyago, Beers of the World? 'Voyago, Beers of the World' is geïnspireerd door drie geweldige wereldsteden; Auckland IPA, Buenos Aires Blond en Tokyo Tripel. De biertjes zijn niet alleen leuk om zelf te hebben als reisprofessional, maar ook zeker als bedankje aan je eerste klanten die straks weer bij je komen boeken. We weten zeker dat de situatie snel weer verbetert en dat er weer vakanties geboekt kunnen worden. Hoe leuk is het dan om je klanten daarom extra te bedanken! Alle biertjes hebben een geheel eigen smaak met een persoonlijk verhaal. Probeer het zelf of verwen je klanten en bestel een 6, 12 of 24 pack met de drie bieren.

Auckland IPA Uiteraard waren wij van Voyago ook in Nieuw-Zeeland. De voormalige hoofdstad Auckland heeft een grote baai midden in de stad, en wij kunnen je vertellen: het was daar goed toeven! Nieuw-Zeeland staat bekend om zijn zuivere lucht, schone water én prachtige hop. Voor deze IPA gebruikten we een typische hop uit Nieuw-Zeeland, Nelson Sauvin, die zich kenmerkt door druif en andere fruitachtige smaken. Cheers mate!

Buenos Aires Blond Dit blonde bier is een combinatie van bier en de nationale drank van Argentinië: Maté. Tijdens ons bezoek aan Argentinië belandden we in Cerveza Patagonia, in het centrum van Buenos Aires. Deze bar ligt op een steenworp afstand van het roze regeringsgebouw waar Eva Perron (Evita) haar beroemde speech hield. We genoten daar van ons lekkerste blond biertje ooit, maar wellicht kwam dat door de combinatie met de net daarvoor gedronken Maté waardoor deze twee smaken zich zo mooi mengden. Salud!

Tokyo Tripel In Tokyo ontstond het idee voor een droge, licht bittere, verwarmende tripel. Om precies te zijn in Bar Trench, na een gouden tip van een KLM-piloot. Bar Trench ligt op 200 meter van het Ebisu station en heeft een authentieke, sepia-achtige sfeer, met in het interieur veel gebruik van bakstenen, hout en glas. Hier ontdekten we de smaakcombinatie van koud bier met wasabi, oftewel: gember. Deze wortel is geschild en geperst om vervolgens de juiste smaaksensatie aan dit bier toe te voegen. Kanpai!

Deel dit artikel