“Niet verrast dat ze met elkaar in bed liggen”

Foto: StudioPortoSabbia / Shutterstock.com

Door: Arjen Lutgendorff


“We zagen natuurlijk al langere tijd dat KLM deze richting aan het opgaan was. Ze hebben het in het verleden ook wel aangekondigd dat een boekingsplatform bij de plannen hoorde en inmiddels was die reeds enige tijd live. Dus, dat KLM en Airtrade nu volledig met elkaar in bed liggen, komt voor mij niet helemaal als een verrassing. Als KLM de keus maakt om de band met de retail en ZRA’s te heractiveren, dan hoeft dit voor ons nog niet zo slecht uit te vallen”, aldus Erik van der Waard (woordvoerder DTRU en voorzitter DTA). “Er heerst behoorlijke ontevredenheid in de reissector inzake het level playing field, althans bij de retail. Die is in vele gevallen zet te zoeken namelijk. Als dit tot een extra omzet mogelijkheid gaat behoren zou ik tegen de heren willen zeggen: wij hebben alle tijd voor een kop koffie.” Kansen voor de retail Van der Waard laat weten dat de Nederlandse retail al jaren knokt tegen het feit dat het duurder uit is tijdens KLM-ticketaanbiedingen. “Als dit ons op enige manier ten goede kan komen, bijvoorbeeld doordat er een extra afzetkanaal komt wat betreft pakketreizen en anderzijds qua betere inkomsten voor tickets, dan zie ik mogelijkheden en niet zo zeer problemen. Wie weet, Airtrade is natuurlijk altijd hoofdzakelijk een b2b-organisatie geweest die veel via de retail werkt en vergis je niet, ook de KLM heeft een significant deel van haar omzet via de retail lopen of aan retail gerelateerde OTA-initiatieven. Daarnaast is bijna de gehele DTA en vele andere retailers Toerbusiness-aandeelhouder. Dus ik verwacht eerlijk gezegd niet veel slechtere omstandigheden. Ik kan me overigens wel erg goed voorstellen dat touroperators die contracten hebben en mogelijk daarbij strategische belangen besproken hebben daar wel iets anders tegenaan kijken. Ik las een reactie van Steven (van der Heijden, red.) en daar kan ik me vanuit zijn standpunt en situatie wel wat bij indenken. Afijn, de tijd zal het leren.”

Erik van der Waard.

Een probleem? “Wanneer deze stap van KLM ervoor zorgt dat andere luchtvaartmaatschappijen geen ‘best deal’ meer aan Airtrade willen leveren, omdat dit rechtstreeks naar de concurrent (KLM, red.) van deze luchtvaartmaatschappijen wegvloeit dan hebben we wel een probleem, hoewel er uiteraard meer ticketaanbieders zijn. Het hangt er dus helemaal vanaf hoe KLM (en Airtrade) het gaan invullen. Tot die tijd ben ik nog niet echt in paniek eerlijk gezegd. Hoewel ik van het tijdstip waarop het gebeurt overigens wel iets vind. Een Boeing 747 vol mensen op straat zetten en miljarden lenen om te overleven en dan zo’n aankoop doen is me wel wat. Anderzijds moet KLM ook door uiteraard. En dat lukt niet zonder investeringen. Het laatste zal er nog wel niet over gezegd zijn verwacht ik”, aldus Van der Waard.

Arjen Kers.

“Geen KLM-pakketten via TUI” “KLM is al twee jaar bezig met het aanbieden van pakketreizen via KLM Package Deals, dus ik lig er geen nacht wakker van dat zij dit door een meerderheidsbelang in Airtrade te nemen, willen doorontwikkelen”, aldus Arjan Kers (CEO TUI Nederland). “Alles wat zij nu gaan doen, dat deden wij al lang. Overigens heeft KLM ons netjes en tijdig op de hoogte gesteld in de commerciële relatie die we met hen hebben.” Op de vraag of TUI ook stappen gaat ondernemen laat Kers weten daar geen aanleiding voor te zien. “Overigens kan ik mij enkele reacties die ik lees over de timing wel voorstellen”, aldus Kers. “Wij moeten uitgaan van onze eigen sterkte en hebben alle reiscomponenten in eigen huis”, aldus Kers. “Pakketreizen verkopen is niet de core business van KLM. KLM is een airline die van a naar b vliegt. Touroperator ‘spelen’ is een hele andere tak van sport.” Volgens Kers komt er veel meer kijken bij het aanbieden van pakketreizen, dan alleen het aansluiten op een technisch platform. “Organisatie op de bestemming, service ter plaatse, enzovoorts. Ik zie geen aanleiding om KLM-pakketten te gaan verkopen via onze reisbureaus als dat niets toevoegt aan de reizen die wij zelf ook aanbieden”, zo laat Kers desgevraagd weten aan TravelPro.

Reacties Corendon en Sunweb ‘Dat KLM concurreert met reisorganisaties is niet nieuw, want wij concurreren ook met KLM. We hebben niet voor niets eigen vliegtuigen, dus daar doen we niet moeilijk over. Maar onder de huidige omstandigheden vind ik het not done’, zo liet Steven van der Heijden eerder deze week al aan TravMagazine weten. Mattijs ten Brink (Sunweb) liet aan TravMagazine weten: ‘Maak ik me er nou zakelijk veel zorgen over dat dit heel erg groot gaat worden? Het is een bewijs dat de markt in beweging is en dat iedereen zoekt naar gemak aan de ene kant en flexibiliteit aan de andere kant. Wij denken dat wij, met het nauwe ecosysteem van hotelpartners om ons heen, daar altijd voorop blijven lopen.’ Officiële reactie KLM na ophef KLM biedt al sinds 2014 pakketreizen aan op klm.nl onder de naam KLM Package Deals. De technologie daarvoor en voor andere distributieactiviteiten van KLM wordt geleverd door het bedrijf Airtrade en is samen met KLM ontwikkeld. Om het intellectuele eigendom veilig te stellen en verder door te ontwikkelen, heeft KLM een meerderheidsbelang in Airtrade genomen. Met Den Haag en de banken is afgesproken dat KLM dergelijke acquisities (met een maximumbedrag van € 15 miljoen) zelf afhandelt. Het is aan KLM om de bedrijfseconomische afweging te maken. KLM verlegt de focus van meer naar beter, zoals een nog betere passagierservaring, duurzaamheid en verdere digitalisering. Investeringen zijn daarvoor noodzakelijk en ze worden gerechtvaardigd door de besparingen op andere gebieden.

Deel dit artikel