Van reisondernemer tot specialist voor alles onder de gordel

Oprichter TravelClown verkoopt nu trimmers voor je kroonjuwelen

Foto ter illustratie.

Door: Arjen Lutgendorff


‘Of je nu je schaamhaar, balzak, kont of penis wilt scheren...met de ManMower Trimmer heb je een nieuwe vriend gevonden!’ Het zijn niet de teksten die je verwacht bij een reisondernemer, maar voor Ingmar Bruinsma (oprichter TravelClown) ondertussen dagelijkse kost. Waar zijn reisbedrijf in (corona-)winterslaap is, werkt Ingmar zich de ballen uit z’n broek met zijn nieuwe bedrijf Balzy. “We verkopen trimapparaten en zijn gespecialiseerd in het gebied onder de gordel.”

Hoe kwam je op dat idee? “Mijn compagnon Nathan (overigens niet uit de reissector) en ik zagen in Amerika een behoorlijk grote club die hier erg succesvol in bleek. We ontdekten dat er in Nederland ook behoefte aan dit soort producten is en hebben ons bedrijf stap voor stap uitgebreid. Nu verkopen wij in Nederland en België dé trimmer voor je kroonjuwelen, je ballen, je zak.” Wat heb je gedaan ter voorbereiding? “We hebben onderzoek gedaan waar de behoefte ligt bij mensen, en zo’n trimmer laten ontwerpen. Makkelijk en glad scheren was ons doel en na flink wat verschillende ontwerpen en heel veel testen vonden we een tijd terug ein-de-lijk de oplossing. Het is een combinatie van de juiste keramische messen, de sterke motor en natuurlijk de door ons ontworpen SafeShave™ technologie die ervoor zorgt dat je je onderlichaam zonder snijden kunt scheren en groomen. Verder hebben we een mooi doosje eromheen ontworpen en doen we veel aan marketing.” Hoe gaat het met de verkoop? “Het gaat best aardig. Gisteren verkochten we er 70 in een dag. In februari staan we nu op meer dan 800 verkochte units. We verdubbelen eigenlijk bijna elke maand. Het is geen peanuts.” Verkoop je alleen in Nederland en zijn er plannen om ook buiten Nederland aan de slag te gaan? “We verkopen in Nederland, België en Duitsland, maar Duitsland staat nog in de kinderschoenen. We zijn ook druk bezig met Scandinavië.”

Ingmar Bruinsma


“Veel mannen vinden het nou eenmaal belangrijk hoe hun ballen erbij hangen”

Heb je als reisondernemer weleens een stoot onder de gordel uitgedeeld? “Nee, dat zou ik zeker niet zo willen zeggen. We hebben wel altijd tegen de gevestigde orde opgebokst, want we hebben ons plekje wel moeten veroveren. Daardoor moesten we altijd out of the box denken, maar uiteindelijk is het gelukt om er in de gesloten reiswereld tussen te komen.” Reizen verkopen doe je bijvoorbeeld omdat het een product is dat mensen blij maakt, mensen leren een andere cultuur kennen. Wat is het idee achter Balzy? “Het is ook iets dat mensen blij maakt in deze tijd. Mensen kunnen het waarderen, ze kopen het en laten ons weten dat ze er heel tevreden over zijn. We krijgen veel 4- en 5-sterren reviews. Je kan ook een één geven, maar de reacties zijn overwegend positief en dat betekent dat de trimmer een succes is.” Komt er nog een vervolg? “We verkopen ook nieuwe mesjes voor het apparaat. Daar zit natuurlijk voor een deel onze marge. Maar de volgende grote stap is zeep. Zeep voor je ballen, deodorant voor je ballen, enzovoorts. We willen uiteindelijk groeien tot een merk dat echt a tot z aanbiedt en dan vooral voor mannen. Helemaal als de zomer komt, dan is het lekker als het ‘daar’ fris ruikt. We zijn op dit moment met geurtestjes bezig om te onderzoeken hoe ‘we’ willen dat het ruikt.” Waarom alleen voor mannen? “De vrouwenmarkt zit al helemaal vol. De supermarkten en drogisterijen liggen al vol met (intieme) zeepjes. Het scheren van schaamhaar is tegenwoordig overigens vrij gangbaar onder mannen, met zelfs een eigen werkwoord; manscaping. Veel mannen vinden het nou eenmaal belangrijk hoe de schaamstreek erbij ligt en hoe hun ballen erbij hangen. Het scheren van de ballen of het scheren van konthaar is echter nog behoorlijk taboe. Wij nemen het vooral niet te serieus en voegen overal een laagje van humor overheen. We houden het luchtig, een beetje grappig en geestig. Dat werkt positief en past bij het merk dat we willen neerzetten.” Jullie geven op jullie website ook adviezen en antwoorden op veelgestelde vragen, zoals ‘schaamhaar scheren voor beginners’, ‘wat te doen als je ballen stinken’ en ‘groeit je schaamhaar sneller terug als je het vaker trimt of scheert’. Hoe kom je aan al die wijsheid? “We zijn in eerste instantie gaan nadenken waar behoefte aan was en waar nog niet veel aanbod in was. Natuurlijk hebben we ons in een en ander verdiept. We hebben aan zowel onze klanten als aan de partners van onze klanten gevraagd wat we ze nog meer kunnen aanbieden. Aan de partners hebben we gevraagd; wat wil je dat je partner doet om lekker fris voor de dag te komen. Wat je dan hoort, is dat heel veel vrouwen en mannen het heel belangrijk vinden dat hun mannelijke partner netjes is getrimd. Het oerwoud is al een tijdje uit de mode, maar ga dat maar eens met een scheermes doen. Dat is eng en pijnlijk, maar wij hebben dus een apparaatje om het makkelijk bij te werken.”

Verdient het een beetje beter dan de verkoop van reizen? “Nu wel, maar het is anders. Zeker ten opzichte van affiliate. We hebben die dingen op voorraad liggen, het is directe cash. De cash flow is ook heel anders dan in travel. Verder is een deel van dit product ook emotie, net als in reizen. Het is natuurlijk een hele andere business, maar heel veel dingen die ik de afgelopen jaren op gebied van marketing en het bouwen van een mooi merk heb geleerd komen hier ook wel van pas.” Zijn collega’s uit de reissector welkom voor een samenwerking, zodat hun mannelijke klanten er fris bijlopen tijdens de vakantie? “Zeker. Voor een leuke samenwerking staan we altijd open. We werken al samen met een aantal kapperszaken en we hebben gesprekken gevoerd met de DA Drogisterij in Amsterdam. Het is voor ons natuurlijk helemaal nieuw om dit product via de retail te verkopen, maar we bouwen lekker door.” Wat als we straks weer kunnen reizen? “Dan kunnen we wat betreft TravelClown helemaal los en dan zullen ook de dealtjes weer op het toneel verschijnen.” Je gaat de reiswereld niet vaarwel zeggen? “Nee, het bloed kruipt waar het niet gaan kan. We zijn nog steeds druk met het ontwikkelen van onze eigen touroperator. Dat is geen geheim, want daar ben ik heel lang mee bezig.” Kan je er al meer over vertellen? “Niet al te veel, behalve dan dat het Sinty gaat heten. Daarmee willen we op korte termijn starten waarmee we onze eigen reizen gaan verkopen. “In eerste instantie wat dichter bij huis. We zitten wat dat betreft wat meer op de kleine pakketjes waarvoor we actief hotels aan het benaderen zijn. Dat is een hele leuke uitdaging, maar op den duur als we weer wat verder mogen dan België en Duitsland dan zie we mogelijkheden om ook vlieg- en treinreizen aan te gaan bieden.” Je lanceerde TravelClown eind 2018. Hoe kijk je daar tot nu toe op terug? “Het liep allemaal hartstikke goed, tot corona. We wilden in 2020 al onze touroperator verder ontwikkelen. Meer richting het aanbieden van eigen pakketten en minder affiliate. Alleen door corona was er geen geld meer en ben ik mijzelf weer opnieuw gaan uitvinden. Als ondernemer ga je nadenken wat je goed kan, en ik vind dat ik een goede marketeer ben, merken bouwen en zo hebben we een merk opgezet dat zich in onze ogen met recht dé specialist voor alles onder de gordel mag noemen.”

Deel dit artikel